Eftersom
de stora svenska förlagen har gett upp om poesin (Bonniers ger inte ut en enda
diktsamling i höst) får man hålla till godo med de danska förlagen. Oavsett om
man håller med om att det är en guldålder nu – det tar några decennier innan
man kan uttala sig om sådant med säkerhet – är jag tacksam att det ges ut så
mycket vital poesi i Danmark.
I
den antologi som utkom 2002 på ellerströms, Och
ditt hjärta slår och slår, var Ursula Andkjær Olsen ett av de viktigare
namnen. Jag skrev om Det 3. årtusindes hjerte för drygt två år sedan. Trots att hon debuterade så sent som 2000
ges nu hennes fjortonde bok ut, diktsamlingen Udgående fartøj. Den inkluderar vackert spännande monokroma
fotografier av Sophia Kalkau, ett underskattat tilltag som kan erinra om
effekten som skapades när Aase Berg till sin andra bok Mörk materia använde Tom Bensons fotografier.
Men
det här är en bok som helt klart står på egna ben. Andkjær Olsen tassar inte
omkring, och visar inget tålamod i sökandet efter glosor, utan allt får komma
fram oförmedlat, som om orden står och stampar av otålighet för att födas på
boksidan. Det finns en råhet i hennes tilltal, både uttryckligt och
underförstått, som jag uppskattar. Här finns inte tid för nyanser. Hennes
poetik sammanfattar hon bäst själv: ”det bliver alltid et mønster / så lad det
blive et hårdt mønster”.
Hårt,
ibland med emfatiska versaler, och kompromisslöst … höll jag på att skriva, men
då förekommer Andkjær Olsen, undanber sig den etiketten, menar nog hellre att
det är en fråga om att vara vuxen sin uppgift. För den som är kompromisslös och
fri i sitt skrivande blir sådana benämningar tautologiska. Att säga att man är
fri/kompromisslös blir då ett förnekande.
När
poeten går mot strömmen kan perspektivet vändas. ”Det privata är politiskt” löd
ett bekant slagord från det politiska 70-talet eller när det nu var. Skriver
Andkjær Olsen utifrån egna erfarenheter? Hur ska jag veta vad som är en korrekt
återgivning av en upplevelse – det enda som räknas är om poeten har sett och förstått, om den förmedlade upplevelsen är äkta, om orden är sanna.
Hon har ett smått maniskt förhållande till det konceptuella, utsätter det för
attacker, som om ordförrådet fanns i en boxboll.
Hon
lanserar teorier. En av dem handlar om att självhatet är nödvändigt för att
överleva i den här världen. Då kan invändas att självhat är en livsfarlig
ingrediens, något erfarenheten visar. Det är inte lätt att leva med det. Men
inte heller utan det, för vad är det för FUCKING liv? undrar Andkjær Olsen
implicit.
Det
sker i en poesi som flyttar fram gränserna för vad som låter sig sägas. Det här
måste göras hela tiden. Annars blir det stagnation. Det skrivna bygger på
andras insatser, och poeten står i tacksamhetsskuld – ja, men däri ligger också
ett ansvar att förvalta och utveckla, och där tycker jag Andkjær Olsen lyckas,
genom att vara så kategorisk och hänsynslös. För här saknas halvmesyrer.
Hon
skriver med en befriande enkelhet. Om hat som ett enkelriktat känlsouttryck. Jag
påminns om Joyce Carol Oates boktitel, I
Lock My Door Upon Myself. Diktjaget här kan påminna om en korsning mellan
Lilla My och Ior. Men om valet står mellan obstinata gnällspikar och
förnumstiga trivseltyper väljer jag det förstnämnda. I dikterna om självhat
fräser orden, och hatet blir egentligen utåtriktat, konstruktivt. Men längtan
går i alla riktningar. Och längtan kan leda till det storartade.
Det
kanske är så enkelt att här finns embryot till Aase Bergs hagga. Känner du inte
henne? Vänta bara, snart kommer hon ut i romanen Kvinnofällan, och då finns ingen återvändo. Andkjær Olsens hagga är
också redo att födas, att ta plats. Den söndriga och härskna ska nu söndra och
härska.
Ursula
Andkjær Olsen skriver utopisk poesi. Kanske all poesi är utopisk, hopplös i
sina försök att komma till rätta i en ogästvänlig miljö. Så ska kanske de
passager som avslutar varje avsnitt uppfattas, döpta till ”tecnoscientific”,
med uppmaningar ställda från ett rymdskepp. Jag läser dem som framtidsminnen,
en glosa med större behörighet på danska än på svenska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.