Philip Teir fortsätter snickra på sitt
monument över de mänskliga relationerna, med bistånd av Hjalmar Söderbergs
verktygslåda. Även om han bygger gediget och prydligt finns det sprickor där
mörker ger den ibland trivsamma atmosfären ett nödvändigt allvar.
Det är inte lätt
att skildra kärleken utan att det slår över i antingen försköning eller cynism.
Efter en tillfällig utflykt i klimatapokalypsen med senaste romanen Så här upphör världen är finlandssvenske
Philip Teir tillbaka i sina bekanta marker med relationsdramat Jungfrustigen.
Författaren Richard
lever i ett någorlunda harmoniskt äktenskap. Tills han på en förlagsfest
träffar den tolv år äldre Paula. Det slår inte gnistor om deras attraktion, men
de börjar skriva sms till varandra, och tids nog blir de ett par. Något som
givetvis kompliceras av den svartsjuka hustrun, men även hans barn har svårt
att komma överens med pappans nya kvinna – och vice versa.
Richard delar vissa
karaktärsdrag med Hjalmar Söderbergs figurer. Att namnet är en oblyg blinkning
till Richardt från Söderbergs briljanta novell ”Pälsen” är nog ingen vågad
gissning: ni vet han som bakom ryggen på huvudpersonen roar sig med dennes
hustru. Söderberg nämns också specifikt ett par gånger i Teirs roman, bland
annat har Richards hustru skrivit en magisteruppsats om romanen Den allvarsamma leken.
Det finns en
prydlighet i Teirs skrivande, en prydlighet som kan uppfattas som nästan
störande i sin makliga färd genom intrigen. Men det är en prydlighet som inte
saknar den typ av sprickor där mörker tillåts sippra in. Det blir då en fin
balans mellan komik och seriositet.
En av de saker som
Teir gör nästan bättre än någon annan samtida svensk prosaförfattare är blicken
på individernas egenheter. Hans slutsatser är imponerande korrekta; exakt så
här är vi människor, tänker jag återkommande under läsningen. Här sägs nya
saker om oss, saker som vi mår bra av att känna till.
Alltså är Richard
ingen helyllekille, snarare mer än en smula löjlig när han försöker ge sig in i
den nya relationen med Paula med någon slags värdighet. I personporträtten
finns också några riktigt fina bifigurer. Sällan har jag till exempel läst en
roman där barnen skildrats så här trovärdiga i sin skepsis – i synnerhet
dottern Nellys klokhet, men även sonen Williams fullt rimliga trulighet.
Teir har känsla för
detaljernas betydelser, detaljer som gör ett oförglömligt intryck (såsom ett
smutsingrott tangentbord). Han har också ett välutvecklat sinne för dramaturgi,
och spänningen byggs upp så att även en del förutsägbara lösningar kan anlända
med förvånad min.
Det är en stundtals
rolig roman – med förbehållet att den har det vemodigt anstrukna leendet som
finns hos – ja, Hjalmar Söderberg. Många indirekta Söderberg-referenser blir
det. Kanske för många?
Och Richard, blir
han inte något av en karikatyr, när han utvecklas i fel riktning och blir allt
mer egoistisk? Trots dessa invändningar läser jag Teirs nya roman med stort
nöje. Han har en osviklig förmåga att få mig att dra på munnen i något som
liknar ett leende, tills jag upptäcker att det mer är frågan om ett bistert
konstaterande av hur allvarsamma alla lekar är.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 19/3 2020)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.