Susanna Alakoskis nya roman, del ett i en
planerad kvartett om finskättade kvinnor, är nödvändig tack vare sitt
eftersatta ämne. Tyvärr är det tråkigt skrivet, och ger inte läsaren chansen
att lära känna huvudpersonen.
Vill ni höra en
yrkeshemlighet? När en kritiker beskriver en bok i ordalag att ”den räcker
länge” betyder det att den är skittråkig. Susanna Alakoskis nya roman Bomullsängeln är en bok som räcker
länge. De timmar jag har ägnat åt att läsa den har bestått av timmar framställda
av högkvalitativ tristess.
Det kunde stanna
vid det. Men nu är det ju så att Alakoski är en författare med fallhöjd. Hennes
debut Svinalängorna var fantastisk.
Ytterligare en yrkeshemlighet: när en kritiker kallar en bok ”fantastisk”
betyder det ordagrant detta.
Bomullsängeln är en roman som utgår från Alakoskis egen
mormor, som i femtio år arbetade på textilfabrik, utan att yppa ett endaste ord
om den erfarenheten. När vi här läser Hildas historia är det alltså mormoderns
öde vi följer. Det är ett långvarigt projekt – i minst femton år har Alakoski
planerat, och ämnar nu skriva fyra romaner om kvinnors 1900-tal i Finland och
Sverige.
Det är förstås
berömvärt. Tankarna går till Jan Guillous pågående dekalog om 1900-talet (han
har hunnit fram till 80-talet). Eller varför inte Kristina Sandbergs makalösa
trilogi om hemmafrun Maj, som kulminerade med den Augustprisbelönade Liv till varje pris.
Varför lyckas då
inte Alakoski? Att hon berättar om egna familjemedlemmar må så vara, sådant kan
man komma undan med förutsatt att man lägger sig vinn om nödvändig distans.
Problemet ligger snarare i att här finns en redovisningsplikt som tynger
berättelsen.
Ett så här stort
anslaget episkt projekt kräver gestaltning. Alakoski satsar alla sina kort på
att redovisa all sin forskning – 140 böcker, skriver hon i efterordet. Det är
imponerande, visst, men också fruktansvärt trist när informationen ställer sig
i vägen. Att Sandbergs romansvit om Maj var så lyckosam beror på att vi fick
möta en människa på djupet, med sina innersta tankar, oron och vankelmodet, svartsjukan
och grubblet.
Tyvärr blir
Alakoskis Hilda en anonym huvudperson, och hela projektet blir baktungt. Det
gör mig ont att säga detta, eftersom ämnet i sig är så försummat, men jag är
samtidigt övertygad om att den här boken kommer att läsas av många ändå.
Alakoski är bra på
att förmedla misären, fattigdomen, alkoholismen, och vi lär oss massor om
kvinnors beroendeställning i arbetslivet, och hur hårt de utnyttjades, på många
osmakliga sätt. Förnedringen är påtaglig, och det är robust skrivet, trovärdigt
utan att behöva låna sig till överdrifter eller inställsamhet eller
medgörlighet. Att det låter kargt och ogästvänligt stärker bara autenticiteten.
Ambitionen är
storslagen, och det finns en närhet i hur miljön beskrivs. Bristen ligger
alltså i persongestaltningen. Vänskapen mellan Hilda och kamraten Helli är ett
fint inslag, och ofta lyckas språket ge sken av ett trovärdigt tidigt 1900-tal
utan att störande tidsmarkörer exploateras. Ändå känner jag bara lättnad efter
att ha lyckats bli av med en bok som räckt länge.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 3/10 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.