Den produktive
Carl-Michael Edenborg utkommer i dag med ännu ett alster, en novellsamling om
erotikens mörkaste skrymslen. För några år sedan utkom Över gränsen, och nu återbördas författaren till moderskeppet,
förlaget Vertigo som han länge navigerade över, med Långt över gränsen. Än en gång ska demonstreras att inga tabun är
tillräckliga.
Mörka skrymslen,
som undantagsvis inte behöver lysas upp (även om incesttemat från förra
samlingens handgripliga exempel här övergår i en mer oskyldig fantasi). Till
hans försvar ska sägas att det mörka ofta kontrasters med det ljusa. Inte så
att det blir gladporr, men det uppskruvade tilltalet tar på något
sätt udden av det som annars skulle bli helt smaklöst (”djävulen i herr Jones”
är ju en kul eufemism). Här finns en karnevalisk och stundtals anarkistisk
ådra, som Edenborg gärna tömmer in på sista droppen (vad dessa droppar
innehåller kan ni själva räkna ut).
Det karnevalsartade luftas i noveller som kan sägas vara anti-rojalistiska och anti-religiösa, två fixeringar
som återkommer i flera noveller. Sålunda det förstnämnda i en saga om en kung
som förbannas av en dam från tjärnen, och i en alternativ kungalängd som listar
mindre insmickrande sidor, och som finkänsligt nog avslutas med nuvarande
kungens morfar.
Och det
anti-religiösa skönjs lite här och där, i återkommande utfall, men också i en
skildring av Himlen, där Gud utsätts för ett spratt som förstås inte hade
fallit i god jord i mindre sekulariserade länder än Sverige. Så kan man väl i
någon mån vara tacksam över tryckfriheten, även i en gränsöverskridande bok som
denna, som ibland låter verkligheten tippa över i för mycket fantasi, eller om
det är tvärtom.
Här övergår ofta
yttre skräck i inre plågor, och nog finns i denna korta samling noveller en del
minnesvärda karaktärer. Uppsluppenheten kan också smitta, när Edenborg ger sina
berättelser en anstrykning av gangster-estetik. Han skriver så att säga med
flinet i mungipan, det där straffbara flinet som man både stör sig på och
finner oerhört charmigt: ”Hon flinade. Tänderna var sannskyldigt engelska.
Dåligt med resurser i Himlen. Tandvården troligen privatiserad. Inte ens här
fick man vara i fred från dom jävla liberalerna.”
Edenborg, som jag
kallade produktiv, ibland kanske för produktiv för sitt eget bästa, faller då
och då in i slarvfällan med en del upprepade troper och en korrekturläsning som
verkar ha varit försumbar. Men här finns ändå en uppfinningsrikedom och en
påhittighet som bländar, med könsöverskridande exempel och där variationen annars består av änglar och bläckfiskar, bland
annat.
Min invändning mot
boken är att man inte blir delaktig. Andra kan definiera gränsen mellan erotik
och pornografi, men i en bok som denna skapas en distans, som paradoxalt blir
större ju högre författarens insats blir. Sålunda utlovas på baksidestexten en
inblick i ”författarens mörkaste vrår”, men det stannar ändå vid det relativt
harmlösa, speciellt om man jämför den novellen med några av de andra – eller kanske
ännu mer om man beaktar den förra novellsamlingen, som på något sätt gick
längre i uppkäftighet och i sina omstörtande uppsåt.
Låt gå också för
att det flyhänt skrivna kan ge ett nonchalant intryck, liksom att nödlösningar
blir ett lite väl närvarande inslag, där Edenborg lyckas hitta varje intrigs
minsta kryphål. Vad som ändå visas är väl att sexet kan jaga skräcken på
flykten, den skräck som livet ofrånkomligt inrymmer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.