Joyce
Carol Oates har en märklig förmåga att överföra och levandegöra privata våndor
till briljant skönlitteratur. I sin nya memoarbok Det förlorade landskapet berättar hon om sin uppväxt, utan att
egentligen lätta på förlåten och berätta mer om sitt liv än vad som har
framkommit i intervjuer. Två plågsamma händelser som troligen har fått större
påverkan än något annat på hennes motivval som författare redovisas utförligt:
en vän begick självmord när de läste vid universitetet, och systern som är
gravt autistisk och som hon inte träffat sedan denna hamnade på institution som
femtonåring.
Åtskilligt
av Oates fiktion har sin grund i de privata erfarenheterna, och vi erbjuds stora
insikter i hennes arbetsprocess. De olika kapitlen är tillkomna i olika
perioder av hennes liv, och förevisar olika stilarter. Märkligt nog hålls allt
samman, tack vare en kritisk distans som låter oss komma nära, samt en
skicklighet i redigeringen. Hon tar med sig hela sin kompetens som skönlitterär
författare även i denna bok om skriftställaren som ung kvinna.
(Också publicerad i Vi 4/2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.