Flannery
O'Connors novell ”Utsikt mot skogen” handlar om en gamling ute på
vischan som säljer sin mark och sedan slår ihjäl sitt barnbarn med
en sten, och som straff upplever en syn där ett gult ”vidunder”
(”monster” i det engelska originalet) tuggar i sig leran.
Det
är tänkbart att han får en hjärtattack och dör, men det
förklaras inte närmare. Det gula monstret förföljde mina drömmar
länge: något metafysiskt, en biblisk hämnare som troligen skrämde
ihjäl gamlingen. Men givetvis var det något så enkelt som en gul
grävmaskin, insåg jag skamset efter en stund, onödigt här att
säga hur lång tid jag behövde för att inse detta.
Så här är det
ofta med Flannery O'Connors berättelser, att de innehåller symboler
som jag inte upplever som uttänkta och metodiskt kalkylerade sådana:
ta bara Hazel Motes rishög till bil i romanen Blodsbunden
(Wise Blood), ett föremål som fungerar på olika plan som
objekt, subjekt, plattform, flyktmetod, fängelse, bostad, dödsfälla,
och så vidare.
Det är ingen
självklarhet att skönlitterära författare är de bäst skickade
att uttala sig om litteratur, och i synnerhet när det gäller sina
egna böcker. O'Connor klarar påfallande ofta av att resonera kring
sina egna texter, utan att förstöra eller förminska dem. Det kan
bero på att för henne var litteraturen bokstavligen en fråga om
liv eller död – hon dog ju 39 år gammal i lupus, och tvingade bo
med sin av allt att döma oförstående och ibland motarbetande
mamma. Litteraturen blev för henne en tillflykt, och hon tog sitt
arbete på högsta allvar: ett allvar som kan te sig grandiost om man
tänker på hur nonchalant nutida författare uttalar sig om sitt
skrivande.
Mystery and
Manners innehåller dryga dussinet texter, utvalda med precision
av vännerna Sally och Robert Fitzgerald. Som ett något udda inslag
ståtar inledningen, den självbiografiska essän om att uppföda
påfåglar. Hon samlade på fåglar generellt, levde på landet
omgiven av djur och är mycket medveten om människans relation till
djuren, att vi i deras ögon är något av ett hinder eller en fiende
i bästa fall, i värsta fall något fullständigt likgiltigt, de
gånger vi inte har föda i våra händer.
Många människor
gnäller över att de lever i fel tid: här har vi en människa som
väldigt konkret och väldigt konstruktivt och väldigt starkt
identifierade sig med de vingklippta, de trasiga och skamfilade
individerna. Om du av någon anledning känner dig utanför finns
ingen lämpligare författare att läsa än Flannery O'Connor.
Vad kan vi lära av
exempelvis O'Connors sätt att umgås med påfåglar? Jo, hon ser dem
som varelser som lever på sina egna villkor, som äger en självklar
integritet, och som inte kan tämjas. Som människa finns det
åtskilligt att lära sig av djuren – vi kan börja med att inrätta
en mer ödmjuk inställning till världen.
För henne är
religionen också en tillgång som författare, då den ger henne
tillträde till det ”mystery” som titeln anger, och som är det
ena nyckelordet i hennes konsekvent genomförda resonemang. Alltså
en förundran, som förstärks av tron, en tro som inte söker bevis
eller ändamål. Hennes katolska religion är inget som begränsar
henne som författare, utan tvärtom motiverar henne i sina
konstnärliga beslut och estetiska lösningar.
Förundran blir
hennes synonym till realism, och då förstår man bättre varför
hon väljer så våldsamma möjligheter för sina karaktärer, att
det är ett förhållningssätt som inte längtar efter några
definitiva svar.
Hennes liknelser är
drastiska. Mycket handlar om att hon skriver i försvarsställning,
att hon frustrerat tvingas ripostera varför hon skriver om
groteskerier, att bli infållad som författare från södern och
därmed tvingas förhålla sig till givna förutsättningar, där en
handlar om en geografisk och samhällelig isolation: ”The anguish
that most of us have observed for some time now has been caused not
by the fact that the South is alienated from the rest of the country,
but by the fact that it is not alienated enough, that every day we
are getting more and more like the rest of the country, that we are
being forced out not only of our many sins, but of our few virtues.”
Att tillhöra
gruppen ”Southern writers” kan vara en fälla, men givetvis också
en tillgång. Jämför svenska deckare, som nått viss världssuccé:
det är klart att det är några som kan dra fördel av detta, då
läsarna redan vet vad en svensk deckare förväntas innehålla, att
det i viss mening är en förutbestämd mall. Samma sak då för
exempelvis O'Connor, att det för drygt femtio år sedan fanns ett
intresse i USA för den litteraturen.
Hur mycket får man
avvika och ändå tillhöra gruppen? På ett sätt är O'Connor en
typisk representant för ”Southern gothic”, med sina freaks och
misfits och sin religion. Det hon lyckas med är att vägra gå
samhällets ärenden, åtminstone i den meningen att hon undviker
skriva skräddarsydda sociala reportage i förklädd litterär form
(något litteraturen då som nu innehåller många exempel på). Det
här är något hon gör utan att identifiera sig som rebell eller
romantiskt geni: hon har alltid båda sina fötter i jorden, och även
som visionär författare har hon alltid ena ögat riktat neråt, mot
marken framför sina fötter.
Det här är ingen
författare som går någon annans ärenden än sina egna. Visst,
hennes böcker är politiska, men hon pläderar övertygande för en
litteratur som inte speglar samhällsdebatten, och går i dess
fotspår. Hon ställer högre anspråk än så på böcker, både
sina egna och andras. Då blir det nödvändigt att göra sig
oavhängig både kritikerna och läsarna, som hon markerar avstånd
ifrån, för att följa sin egen instinkt. Det enda hon svär trohet
mot är ansvaret att ta hand om sina egna färdigheter.
Wise Blood
(Blodsbunden) har några nyckelscener på en djurpark, och
O'Connor umgicks som sagt gärna med djur – en gång kallade hon
sig själv björn – och menar att det är lönlöst att lyssna
på en författare som talar om hur man ska skriva, då det enbart
resulterar i generaliseringar: det blir som att höra olika djur
berätta om sina erfarenheter, och då blir giraffen genast motsagd
av babianen.
Essäerna innehåller
många olika handfasta råd, som gäller fortfarande: en bra
berättelse kan inte återberättas. Vill man bli rik på sitt
skrivande ska man lära sig skriva tillräckligt dåligt. En åsikt
hon lyckas framföra utan att det låter det minsta bittert eller
avundsjukt (Camilla Läckberg behöver inte bry sig).
Att säga att hon
inte hade mycket till övers för skrivarkurser är nog en
underdrift. Det kan tyckas som något motsägelsefullt, då ett par
av texterna här är uttalat inriktade mot hur man skriver. Men hon
värjde sig för kollegial läsning: ”Such criticism is generally
composed in equal parts of ignorance, flattery, and spite. It's the
blind leading the blind, and it can be dangerous.” Vad det handlar
om är förstås att hennes höga krav ställer krav på den som ska
ge sig på hennes texter, för att det ska bli meningsfullt. Att
varna för det dåliga i ett skrivande är något, menar hon, som
bara en skicklig lärare kan göra.
Som andra nyckelord
”manners” avser hon det utföringssätt författaren väljer,
också en nödvändig ingrediens i kombination med mysteriet. Där
finns en ytterligare nyckel till förståelsen av hennes
skönlitterära böcker, att det handlar om att vara trogen en teori
utanför teorin – alltså, att hon strävar efter en realism med
inslag som inte ska kunna ifrågasättas, samtidigt som det som
händer ska vara chockerande. Ingen annanstans lyckas det här bättre
kanske än i novellen ”Bra folk från landet” (”Good Country
People”), om stackars Joy/Hulga, som blir bestulen sitt träben av
en falsk bibelförsäljare.
”Manners” är
kopplat till ”mystery”, som en underliggande visshet och trygghet
att allt har en mening. O'Connor är mer katolsk författare än
kristen – åtminstone är det så hon definierar sig själv.
Den här boken är
handgriplig, rakt på sak, där Flannery O'Connor vägrar se
litteraturen ur en instrumentell synvinkel, och som alternativ
ställer hon höga krav på den som ska utföra dess tricks, som hon
samtidigt ser som något hantverkarmässigt. Ja, hon är medveten om
sina färdigheter, ser det som en plikt att förvalta denna talang.
En yrkesstolthet, helt enkelt, som hon inte kompromissar bort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.