Vore jag cynisk
skulle det vara lätt att avfärda Peter Englunds nya bok som ett opportunistiskt
försök att hoppa på vågen av true crime. Det finns säkert en och annan podcast
som redan har behandlat det ämne som är bokens ärende, ett mord från sommaren
1965. Men Söndagsvägen. Berättelsen om
ett mord är ett verk i egen rätt, och det vore väl synd att inte berätta
den spektakulära historien.
Vad historikern Englund
då har hittat är Sveriges till omfånget största mordutredning om man undantar
mordet på Olof Palme. Den 27/7 1965 påträffas liket av Eva Marianne Granell, ”Kickan”
kallad, i ett idylliskt radhusområde i Hökarängen. Först tror polisen att det
är ett självmord, men det visar sig att hon blivit nedsövd och utsatt för en
våldtäkt. Det är ett fall som liknar en klyschig tv-serie, utefter en trop som
Poe etablerade, med en snygg ung kvinna, naken till råga på allt, som upptäcks
mördad. Fallet innehåller sedermera element som också emanerar från tv-seriernas
mest klichéfyllda fatabur.
Englund berättar
ambitiöst om tidspekoken, och lyckas skapa ett tidsdokument om det nybyggda
Hökarängen och ett svenskt folkhem som just nu känns så fruktansvärt avlägset.
Skönstaholm utgör en slags enklav innan höghusen och miljonprogrammen ska
förskjuta det idylliska, även om det redan finns oroande tendenser med hög
kriminalitet. Det är alltså folkhemmet i sin prydno, men där också skuggsidorna
är lätta att skrapa fram.
Spaningsledaren med
de bekanta initialerna GW men med Larsson som efternamn är huvudpersonen, när
han tålmodigt söker en gäckande mördare. Larsson är en tungus, var rikskänd som
polis efter att ha lett flera offentliga utredningar och skulle sedermera bilda
förebild för Sjöwahl Wahlöös berömda kommissarie Beck (deras första roman i
serien, Roseanna, utkom samma år).
Eftersom bokens
uppbyggnad är kronologisk kan jag inte här röja mördarens identitet, då han
grips först efter närmare två hundra sidors efterspaningar. Parallellt med
undersökningen får vi smakprov från mördarens privata anteckningar, som visar
att de hade att göra med en bisarr människas sjukliga fantasier som
förverkligats.
Tidsdokumentet
tillåter Englund att berätta om ett samhälle som sluter sig i allt mer
anonymitet. Utopin om stadens öppenhet infrias aldrig, och det kan vara värt
att påminnas om det – hur en stad aldrig kan bli en by, att det inte går att
förflytta den sociala kontrollen från de mindre sammanhangen när grannarna blir
mer oöverskådliga. Utgångspunkten är att han vill berätta om sin egen tid – han
var sju år när mordet inträffade – och vara en historiker med privilegiet att
intervjua vittnen som fortfarande är vid liv. Problemet är minnet, som penibelt
nog är så skört att det inte riktigt går att återskapa med exakthet vad som
faktiskt hänt.
Historien som
berättas är ändå tillräckligt intressant för att även jag, med minimalt
intresse för deckare och true crime-podcasts, ska läsa med nyfiken blick.
Englund berättar om nymodigheter som psykologiska utredningar och
gärningsmannaprofiler. Det finns ett märkligt ställe när han vid ett tillfälle
snärjer in sig i våldtäktsmäns förmåga att förhålla sig osynliga för sin
omgivning, där man som läsare vill invända att en ledamot i Svenska Akademien
hade tillfälle att studera en våldtäktsman på nära håll i många år.
Det är ändå som väntat
en gediget skriven berättelse som Englund har åstadkommit. Liksom i sina böcker
om första världskriget firar han stora triumfer i sina finurliga fotnoter, som
när han tillfällesvis berättar om hur Roy Orbison skapade modet med de coola
solglasögonen mest av en händelse, efter att ha glömt sina vanliga glasögon på
ett flygplan och tvingats använda sina slipade solglasögon på en konsert.
Hans märkliga stil –
en blandning av lillgamla arkaismer och nitiskt exakta termer – är intakt och
fungerar mer än väl för att förmedla denna rysliga historia. Ibland blir det
mer än lovligt ordentligt redovisande och liknar en skolboksprosa som han borde
ha växt ifrån, men mestadels är det presenterat med en skicklighet som inte
vill imponera allt för mycket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.