Dockor är kusliga,
och ju mer människoliknande de framställs, desto kusligare. Så är också
dockorna i Angela Carters roman Den
magiska leksaksbutiken i kusligaste laget, så som de ter sig för
huvudpersonen Melanie. Modernista återutger en översättning från 1982 av denna
Carters andra roman från 1967, och därmed anländer den tillsammans med Den nya Evas passion, även den i den
gamla översättningen. Men det är förnämligt med nya utgåvor av dessa Carters
två mest kända romaner, även om det hade varit lägligt att också översätta
hennes sublima noveller i The Bloody
Chamber.
Nåväl. Den magiska
leksaksbutiken tillhör Melanies morbror Philip, till vars gotiska hus Melanie
hamnar. Hon är femton år, bor och får en sömnlös natt för sig att lämna sitt
pastellfärgade sovrum och ge sig ut i trädgården iförd moderns brudklänning och
gifter sig med skuggorna. En svekfull katt gör en reva i den vita klänningen –
en bara nästan övertydlig symbolisk handling för att förebåda det definitiva
fallet från oskuld till erfarenhet. Speciellt när hon efter att ha klättrat i
ett äppelträd finner att klänningen är täckt av – blod.
Så inträder en deus
ex machina för att lösa hennes dilemma, alltså den bestraffning som mamman
skulle utöva. Föräldrarna dör, och tillsammans med de yngre syskonen Jonathon
och Victoria hamnar Melanie hos sin moster Margaret, och dennes yngre bröder
Finn och Francie. Samt då Margarets man, den lynnige tyrannen Philip, han som
tillverkar de kusliga dockorna.
I sitt förord
förespråkar Jonas Thente en självbiografisk läsart, och det är förstås
tänkbart. Givetvis är det här en uppväxtskildring med stark personlig betydelse
för författaren. Men man ska inte underskatta hur Carter begagnar magin som en
ironisk trop, och skriver egensinnigt fram en mörk och närapå ond världsbild.
Den är mättad av sagans formler, och av ritens mörka skikt. Ytligt läst är det
ju ett bortdrivande från Eden vi tar del av, när Melanie tvingas lämna sin
idyll för att hamna i mardrömsvärlden, en värld där den verkliga igenkännbara
världen har satts ur spel, blivit ogiltig. Däremot är jag helt ense med honom
om slutet, som tillkännages som synnerligen lyckat.
Carters
personteckning innehåller grova överdrifter, när hon nästan parodiskt gör
Melanies nya vistelse till ett gråblött mörkt dystert charmlöst kyffe, präglat
av gotisk atmosfär. Tidigt etableras en hotfull spänning i relationen mellan
Melanie och bröderna, främst stalkern Finn, som aktiverar sin male gaze när han berömmer hennes hår:
”Svart som Guinness. Svart som en etiopiers armhåla.” Han kikar på henne i ett
titthål, men Carter skyndar sig att göra rollerna ombytta: han glor, men hon
tillåts glo tillbaka. Så blir hon inte heller reducerad till ett offer för
andras lystnad, ens när Philip tillverkar en mekanisk svan för att våldta henne
i rollen som Leda. Så även om det till stor del handlar om manipulation tillåts
Melanie frigöra sig från allt som binder henne, även om de trådarna klipps av
på det mest oväntade sätt. Det är en roman om förändring, om kampen mellan
inbillning och verklighet, där fantasin för en gångs skull ges sista
ordet.
I denna nya värld
blir allt dubbelt, som i en mycket skev kärlekshistoria, och Carter visar hur
man likt Melanie både kan vara helt på det klara med vad som försiggår och
vilseförd, helt bortgjord av sin omgivning. Alltså: man kan ana att något inte
står rätt till, bara inte veta hur man ska förhålla sig till det. Det skapar
den här romanens säregna laddning, som fortfarande är påtaglig och starkt
närvarande. Då visas också varför somliga av oss trivs i den gotiska världen –
den är helt enkelt bekant. Carter ger Melanies tillvaro litterära
konnotationer, med referenser till Jane Eyre och poesi av Donne, Coleridge och
Shelley, men också till Lewis Carroll och Edward Lear.
Philips
marionettvärld är skrämmande, och Carters roman hör till skräckgenren. Den är
en labyrint av erotiska upptäckter, av dunkel fara och av oroliga tecken.
Läsaren tvingas dela Melanies ovisshet, följa henne på denna färd djupare och
djupare in mot den skräck det innebär att växa upp. Det är en roman som nästan
blir för inkännande i sin psykologiska insikt, där Carter visar både vilka vi
är och vilket priset är för att uppnå detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.