Även i år vann en tjock icke-roman
Augustpriset i den skönlitterära klassen. Bra så, men frågan är om det inte
blivit dags att utöka antalet nominerade.
Visst är det roligt
att ett så kvalitativt verk som Marit Kaplas bok Osebol kan vinna Augustpriset. Det är en bok som gjort sig förtjänt
att bli den julklapp man lätt föreställer sig blir vinnarens öde, och därför
hoppas jag att många ska läsa och bli drabbade av de människoöden som Kapla
låtit förmedla.
Utan att vilja
förstöra den goda stämningen måste jag ändå uttala något kring årets
nomineringar. Inte för att uttrycka ett missnöje, utan snarare en tveksamhet.
Eftersom statuterna är så kortfattade att det handlar om ”årets bästa bok” blir
utfallet både enkelt och komplicerat.
Därför är jag
tveksam till den utveckling som skett med vilka böcker som nomineras. För
transparensens skull kan jag tillägga att jag deltog i juryarbetet i fyra år.
Under de åren nominerade vi två debutanter: Athena Farrokhzads diktsamling Vitsvit och Stina Stoors novellsamling Bli som folk. Två självklara val, där
båda kändes som potentiella vinnare.
De senaste tre åren
har så många som fyra debutanter nominerats. Har kvaliteten på debutanterna
verkligen blivit så hög de senaste åren? Återigen, för transparensens skull
deltar jag för närvarande i juryarbetet för Borås Tidnings Debutantpris, och
har läst samtliga debutanter de senaste tre åren. Därför blir mitt svar på den
här frågan: nej, så bra är de inte.
Det finns alltid
anledning att kritisera ett urval, men man ska också komma ihåg att det är ett
hopplöst arbete att rättvist utse de endast sex bästa böckerna per år. Min
erfarenhet var massiv frustration när vi i jurygruppen skulle enas om de sex
titlarna utifrån en inofficiell lista på cirka 18 titlar. Eftersom det slutliga
antalet är så ringa riskerar bra böcker ofrånkomligt att hamna precis utanför
listan. Det här kunde undvikas om man likt det engelskspråkiga Bookerpriset
tillät en långlista (de nominerar 13 titlar).
Så även om det är
lätt att klaga på urvalet och föreslå exakt vilka bortsållade böcker som borde
ha beretts plats – Lina Wolffs Köttets
tid och Amanda Svenssons Ett system
så magnifikt att det bländar är mina favoriter – är det sannolikt att dessa
var aktuella ända in på sluttampen. Det är förstås ingen tröst, snarare
tvärtom, men kunde stärka argumentet att sex titlar är för futtigt. Att det i
år nominerades en diktsamling är förstås trevligt, även om det krävs mer än
Olivia Bergdahls dikter för att vinna.
Den ena debutanten,
Daniel Gustafssons Odenplan, är en
fint skriven roman som man kan hoppas hittar fram till läsare även efter att
ljuset från Augustnomineringen slutat skina över den. De övriga tre romanerna
är också läsvärda. Steve Sem-Sandberg visar med W att han är en av ytterst få svenska författare som i dag skriver
litteratur av internationellt snitt i ambition och utförande. Anna Focks tredje
roman Väderfenomen och Nina Wähäs Testamente är båda målmedvetna och
skickligt berättade. Det är svårt att invända mot dem, eftersom alla gestaltar
de svåra erfarenheter som vi inte tröttnar på att läsa om.
Att då den andra
debutanten Marit Kapla vinner är aningen förvånande, och visar att för andra
gången står sig romanerna slätt. Osebol är
en blandform mellan poesi och journalistik, och befinner sig åtminstone i samma
viktklass som fjolårets nästan lika oväntade vinnare, Linnea Axelssons versepos
Aednan. Osebol väger 1,114 kg, medan Aednan
vägde 1,227 kg. Kaplas bok är en halv centimeter tjockare och har med 813
sidor femtio fler än Axelssons 763.
Bortsett från dessa
yttre värden är årets vinnare en hyllning till landsbygden. Kaplas metod att
återge sina intervjuades egna ord påminner om Nobelpristagaren Svetlana
Aleksijevitj, som generöst nog nämndes i Kaplas tacktal. Så även de 42
invånarna som bidragit. Så ja, det är en välförtjänt vinnare, även om det också
finns anledning att fundera på om priset i sig inte behöver förnyas – till att
börja med genom att tillåta fler nominerade titlar.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 26/11 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.