I torsdags
diskuterade jag med min kollega A, där han menade att nutida latinamerikanska
författare inte alls når ut till lika stor publik som tidigare generationer.
Sant, instämde jag – lite motvilligt – för det är svårt att underskatta de
läsekretsar som García Marquez och Vargas Llosa nådde, och kanske även Neruda,
Paz och Cortázar, för att bara nämna en handfull av de som var stora under
1900-talets andra hälft. Till detta bör förstås Clarice Lispector nämnas – vars
internationella genombrott under 2000-talet (hon dog 1977) saknar motstycke.
Så anländer dagen
efter, på fredagen, Vagants nya nummer (4/2017), med en 74-sidig dossier om
just latinamerikansk litteratur i dag, och mer specifikt dess relation till
våld. Hur drömmarna från 68-revolutionen ersatts av missnöje och våldsamheter.
Roberto Bolano kunde här fungera som en given referenspunkt, men hans medverkan
i de tretton texterna är sparsam. Helt klart finns det anledning för en nyfiken
läsare att stifta bekantskap med den nyare generationens latinamerikaner.
De namn som tas upp
är argentinarna Ricardo Piglia och Leilo Guerriero, guatemalanen Rodrigo Rey
Rosa, mexikanarna Leopoldo Brizuela och Juan Gabriel Vázguez, colombianen
Alberto Salcedo Ramos. Samt den författare som saktmodigt introducerats på
svenska: Samanta Schweblin från Argentina. Några noveller har tryckts i
tidskrifter som Granta, Karavan och 10-tal, samt den sublima skräckromanen Räddningsavstånd, ett av få mästerverk
från 10-talet. Här representeras hon av Kasper Lyngholm Larsens inkännande essä
kring den romanen, Karen Dichs intervju, samt novellen ”Matar a un perro”.
Nog fattar jag att
dessa författare inte alls når ut till lika många som de namn jag nämnde
inledningsvis. Delvis är det en fråga om bildningsförfall. Fortfarande fram
till, säg 80-talet hade kvalitetsförfattare möjligheten att bli lästa av en
bredare krets människor. Då läste fortfarande akademiker annat än deckare och
thrillers och populärvetenskapliga böcker om hur du ser om din arbetskamrat är
psykopat. Hur mycket jag än vill tro att det är annorlunda inser jag ju att det
jag själv sysslar med är att tillhöra en försvinnande minoritet, som vurmar för författare som Schweblin, Anne Carson, Marie
N’Diaye, eller Yuri Herrera, en mexikanare som gott kunde ha platsat i detta
tidskriftsnummer, med sina böcker som outtröttligt utforskar just det
oundvikliga våldet som vi utsätts för.
Men det är också en
fråga om tid: ett Nobelpris ändrar mycket, på kort sikt, och ibland även på
längre. Den senaste latinamerikanska författare som fått priset är Vargas Llosa
2010, men hans bedrifter ligger och låg långt bak i tiden. Det är för tidigt
att döma ut den nuvarande generationen, vill jag bara säga, och därmed också
säga att det borde vara Svenska Akademiens uppgift att med sin större kompetens
hitta något annat än bestsellerförfattare.
Detta 200-sidiga
nummer av Vagant (vi befinner oss fortfarande bara i nummer 4 från förra året!)
innehåller givetvis annat än våld från latinamerika. Carl-Michael Edenborg
skriver om skamvrån hos Dostojevskij; det saknas inte indicier kring att han
ska ha våldtagit ett barn. Thomas Bredsdorff skriver om avsaknad av
skandinavisk samhörighet, trots indicierna Skavlan, Skam och Knausgård.
Finns den goda
kapitalismen? frågar sig Truls Unholt, i ett debattinlägg om transhumanism, och
ett svar på Håkan Lindgrens inlägg i frågan från förra numret. Vi ska nog akta
oss för att både demonisera och idyllisera de som representerar kapitalismen –
de behöver inte ens vara onda för att de ska vara skadliga för oss, det räcker
gott med att de är dumma, och hittills har jag inte sett motsatsen. Med andra
ord: de som arbetar i dess tjänst måste börja tänka ett steg längre än de gjort
fram till nu. Den amerikanske författaren Kim Stanley Robinson diskuterar i ett tidigare inslag i numret, en lång intervju, Elon Musk, en man som verkligen inte verkar ha alla hästar i sitt stall.
Debatten om
transhumanism lär fortsätta – i framtiden kanske den helt sköts av maskiner –
och det är nödvändigt att den förs någonstans. Att den förs just i Vagant
förvånar inte, då det är här man hittar den typen av diskussioner, det som
angår oss både nu och i framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.