Fredagens besked
att tre ledamöter lämnar Svenska Akademiens arbete var chockerande endast för
den som inte följt rapporteringen det senaste halvåret. Anklagelserna mot den
så kallade ”Kulturprofilen”, som under många år miststänks ha utsatt kvinnor
för sexuella trakasserier, har var varit komprometterande för i första hand
stol nummer 17, Horace Engdahl, och stol nummer 18, Katarina Frostenson, som
båda har nära relationer till mannen.
”Kulturprofilens” usla
beteende har varit en inofficiell hemlighet i mer än tjugo år, och jag tror
inte att någon av de kulturarbetare jag har träffat i Stockholm har varit
ovetande. Så när Sara Danius inledningsvis utåt förnekade att de kände till
hans förehavanden var det krishantering i Bagdad Bobs skola.
Det har givetvis
skadat hela Akademien, kanske inte i första hand för att de ekonomiskt stöttat ”Kulturprofilen”
– pengarna har avsett hans kulturscen Forum i Stockholm, och den har varit
klanderfri. Nä, mer har det handlat om misstanken om vänskapskorruption, att
man gynnat någon med starka band till flera ledamöter. När omdömet har brustit
så flagrant här: finns det fler tillfällen när det har svajat?
Att nu i praktiken
fem, kanske sex ledamöter, har hoppat av arbetet leder också till praktiska
problem. Kerstin Ekman har inte deltagit sedan 1989, och Lotta Lotass har också
dragit sig ur sedan tre år tillbaka. Klas Östergren, Kjell Espmark och Peter
Englund meddelade sitt utträde i fredags. Och Frostenson? Hon har inte arbetat åt
Akademien sedan i höstas, då Dagens Nyheter började skriva om ”Kulturprofilen”.
Då är i dagsläget endast tolv stolar upptagna.
Fast, vänta nu:
utträde? Enligt de stadgar från 1700-talet som de lutar sig starkt mot, är man
invald på livstid. Detta har också gällt fram till nu, då ständiga sekreteraren
Sara Danius i en historisk rockad efter fredagens avhopp meddelade att man
beslutat att göra det möjligt att lämna sin stol och bli ersatt.
Det är ett
beklagligt beslut. Hela tanken med att ha en Akademi är ju att den ska vara
elitistisk, och det är, sorry om jag måste betona det uppenbara, ingen
demokratisk myndighet. Den har inga kopplingar till staten, utan står helt fri,
och ska så göra. Så länge de fattar bra beslut (typ ger Nobelpriset till Elfriede
Jelinek och Herta Müller) är allt frid och fröjd.
Om vi får en
Akademi där ledamöterna kan ersättas händer det något med sammansättningen, med
dess ypperlighet, ja med dess aura av exklusivitet. Och då kan vi glömma att Nobelpriset
får samma kulturella tyngd i framtiden, om vi ersätter den genuina kompetens
som besitts av exempelvis Espmark, som varit ordförande i Nobelkommittén i 17
år.
Jag kan också tycka
att det är oansvarigt att acceptera att bli ledamot – med allt vad det innebär
– och sedan, som i Östergrens fall, tacka för sig efter bara några få år (han
invaldes 2014). Man bör nog också hålla inne med raljant kritik, som när Ebba
Witt-Brattström i triumfatoriska ordalag signalerar Akademiens undergång. Vill
vi verkligen ha alternativet: arton tillfälliga ledamöter med mindre
kontinuitet och närmare till konjunkturer och strömningar som ligger i tiden?
Men ska inte bilans
skugga falla över i första hand Frostenson? I mina ögon är hon tillsammans med
Ann Jäderlund en av Sveriges två stora poeter efter Ekelöf. Hon har betytt
mycket mer för hur svensk poesi ser ut under 2000-talet än Tranströmer. Detta
förändras inte av avslöjandena om vad hennes man har gjort, och jag har minimal
insikt i hur hennes arbete har skadat Svenska Akademien.
Så även om det
visar sig att hon har agerat fel blir inte hennes böcker retroaktivt värdelösa.
Hon utkommer med boken Sju grenar i
maj. Fan vet dock om jag vill recensera den.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 9/4 2018)
(vaffö tackade Lotta Lottas ja från början?? Livstid... stadgar från 1786 verkar ålderdomligt - Hur lyckades en kulturman knäcka hela Akademien?! Knasigt och sorgligt)
SvaraRadera