Jag måste erkänna
att resedikten inte tillhör mina favoritgenrer – alltför ofta liknar det
förstrött nedtecknade vykort. Hastiga intryck fladdrar förbi. Där skymtar en
katedral, där någon som röker en cigarett vid en kanal, och så vidare.
Så med viss skepsis
– med den kritiska garden i beredskap – tar jag mig an Thomas Bobergs nya bok,
som har den lite oroväckande titeln Mexicocitydigte.
Borde jag ha vetat bättre? Kanske. Jag har läst en del av Boberg tidigare,
bland annat den lite ojämna samlingen Fantombillede.
Men det ojämna hör till hans estetik, och nog kan det sägas även om denna nya
bok att den behåller denna ojämnhet som riktmärke. Lyckligtvis är de bästa
dikterna så bra att de förlåter det mesta, och rentav så omvälvande att det
blir en bok som ingen borde gå förbi.
Typsnittet American
Typewriter är aningen futuristiskt, och passar bra till det uttrycksfulla
förhållningssättet. Boberg sysslar gärna med paradoxer. Det må finnas en hel
del sanning i Audens gamla utsaga att ”poetry makes nothing happen”, men här
visas faktiskt att det händer något när det till synes oförenliga tillåts
mötas. En närvaro skapas: ett utsnitt. Olika scener som friläggs, porträtt,
levnadsöden.
De bästa dikterna bevarar
en slags dubbelhet, i synnerhet så som den hårda rytmen markeras i en dikt som
heter ”HER”, med ord och fraser som jabbar mot varandra på ett stiligt sätt. Eller
den långa ramsan kring bokstaven ”m”, som uppnår maximal effekt, manierad
monomani, där ”m” också kan stå för något outtalat, så som något ”mer”, något ”monstruöst”,
eller bara ”metod”. Med diktens ord: ”m for mund m for maya / maya / m for
mester og moral / for madness og Macbook for Mac / Dondalds for max mad / lede
m for / mel og / madpyramide og m for metro / m for mmmm mundo m minde mmmmm”.
Ett diktjag iakttar
världen, här alltså Mexico City. Först efter ett tag upptäcker jag att
omslagets grönmelerade foto visar staden uppochned. Poesin finns ju överallt
där någon går mot röd gubbe, lär Gunnar Harding ha yttrat vid något tillfälle,
och det är ett förhållningssätt som jag anar hos Thomas Boberg. Hans dikter
illustrerar denna alternativa rörelse. Något som märks i de minst sagt
dramatiska överklivningarna, som väl också hittas hos exempelvis e.e. cummings.
Överklivningen är ett våldsamt förfarande.
På något sätt
tycker jag att Boberg påminner oss om att dikten kan vara det förfärliga. Men
också att dikten kan vara det helt individuella. Det att vara emot
auktoriteter. Så uppfattar jag Hardings idé. Det helt egna idiomet, för det är
ju så att Auden har ganska mycket fel i sin inbilskhet att poesi inte får saker
att hända. I mig händer det massor när jag läser poesi, och jag önskar bara att
fler fattade vilken gåva det är att kunna ta del av dessa helt unika
perspektiv. Att läsa poesi lär en att förhålla sig till en massa olika språkbruk,
eller varför inte kalla det rätt och slätt för ”olika metoder”, eller poetiker.
Du lär dig helt enkelt en beredskap för det oväntade, för du kan aldrig lära
dig vad du ska förvänta dig. För poesin går mot röd gubbe.
Vem förstår sig på
presidenterna, förutom presidenterna? frågar sig diktjaget, efter att ha räknat
upp en del andra yrkeskategorier. Där kan man sufflera fram ett ”vem förstår
sig på poeterna, förutom poeterna?” För du måste själv bli poet när du läser
poesi – du måste själv gå mot röd gubbe, för stannar du kvar vid det trygga
stället går du miste om allt det väsentliga.
Bobergs dikter är
formulerade från en position av lika mycket naivitet som cynism, och det är
möjligen så att vi måste ta oss dit för att överleva i den här världen. För mycket
av det ena leder oss bara till undergång. Poeten är både barn och vuxen, och
det är även det en inspirerande position.
Ja, det är precis
som väntat en ojämn bok, där högstanivån är oerhört hög, och de bästa dikterna
når en omedelbar effekt. Det är dikter som slår hårt – som slår koncist – slår träffsäkert.
Jag gillar mycket i den, så som några exempel på den kreativa stamningen, några
nonsensdikter, samt dikter om stadsmiljö som både lyckas gestalta den typ av
sprawl som arkitekturen inbjuder till och den typ av koncentration som poesin
är beroende av.
det er nok ikke god stil, at kommentere på en kritik af en bog man selv har skrevet, hvilket jeg heller ikke mindes, at have gjort tidligere. Jo, på Facebook har jeg kort takket for en fin kort læsning, nogen har skrevet, sådan som mediet lægger op til. Men sådan er tiderne også, fuld af disse faldgruber. Men denne læsning åbner også en vej i mig. Jeg bliver overrasket over formuleringen: "Bobergs dikter är formulerade från en position av lika mycket naivitet som cynism, och det är möjligen så att vi måste ta oss dit för att överleva i den här världen." Og denne: "Att läsa poesi lär en att förhålla sig till en massa olika språkbruk, eller varför inte kalla det rätt och slätt för ”olika metoder”, eller poetiker. Du lär dig helt enkelt en beredskap för det oväntade, för du kan aldrig lära dig vad du ska förvänta dig. För poesin går mot röd gubbe." I en bus i Mexico for ganske nylig så jeg med et halvt øje en sikkert ikke særlig god amerikansk film om finanskrakket, og der dukkede denne sætning op: "truth is like poetry, and people hate poetry", noget i den retning. For det er sandt, at poesien, for at blive læst ordentligt virkelig kræver et åbent sind, at læseren lægger sine fordomme fra sig, sådan som Bernur-læseren gør i denne artikel, som jo faktisk begynder med at udstille fordommen om de såkaldte "rejsedigte". Der findes ikke "rejsedigte", vil jeg sige, der findes digte, der skrives fra særlige positioner i (sprog) verden. Måske er det sådan. Så tak for denne læsning, som også vil gøre op med Audens lidt triste dictum "poetry makes nothing happen". Og til sidst, at være åben vil sige at være meddigtende, tror jeg, sådan som artiklens forfatter her viser.
SvaraRadera