Det litterära
samfundet De nio har i sin senaste kalender samlat texter om minnet. Samlingen
är ojämn, men de bästa texterna är oförglömliga.
De nio är en
litterär akademi som ruvar på stora tillgångar. En devalverad Svenska
Akademien, kunde man lite lagom vanvördigt kalla dem. Må så vara: ledamöterna
blir invalda på livstid, man delar ut stipendier och priser, exempelvis ”Stora
priset” på 300 000 kronor, som i år skänktes Carola Hansson.
Högst välförtjänt.
Hanssons roman Masja, om en av
Tolstojs döttrar, hörde till de mest ypperliga romanerna 2015. Snuvad på
Augustpriset av Jonas Hassen Khemiri. Här intervjuas hon av Lisbeth Larsson,
och det blir ett fint samtal om språk, om berättande, om den för svensk
vidkommande unika romankonst Hansson har odlat sedan hon debuterade på
80-talet.
Minnet är ett
huvudsakligt fokus i årets kalender, 2017. Det märks i några av bidragen,
främst Ola Larsmos och Steve Sem-Sandbergs, men även generellt som ett slags
övergripande tema.
Annars är det här
en antologi där essäer samsas med poesi och noveller. Mitt huvudintryck: lite
spretigt blir det allt, med poeter som odlar sin egenart, och essäer som rör
sig över lite olika ämnen, med minnet som en knutpunkt.
Ett minne som
främst Larsmo och Sem-Sandberg berör. Båda har på senare år skrivit
uppmärksammade romaner, där Larsmo återvänt till svenskkolonier i USA och Sem-Sandberg
bland annat återvänt till österrikiska dödsläger under andra världskriget.
Men minnet väcks
till liv även i två nostalgiska texter, sprungna ur 70-talets idealistiska
anda. I krönikeform återger Per Helge tidskriften Rallarros historia, och Leif Elggren
Guru Papers, den stenciltidskrift vars plats i litteraturhistorien är säkrad
tack vare Bruno K. Öijers medverkan. Elggrens text är en höjdpunkt i denna
antologi – helt okonventionellt skriven, av en busunge som inte ids anpassa sig
till de gängse normerna för hur man ska skriva artiklar.
En annan busunge är
Elis Burrau, som medverkar med en dikt. Ibland känns det som att jag knappt kan
öppna en antologi eller litterär tidskrift utan att hitta något av Burrau där.
Och det är precis som det ska vara! För han är en av ytterst få svenska
samtidsförfattare jag blir genuint glad av att läsa.
Lika glad blir jag
av att läsa Walt Whitmans dikt ”De sovande”, en dikt Gunnar Harding väcker till
liv med en precis översättning. Kanske lite långsökt, men jag inbillar mig
finna paralleller mellan Whitman och Burrau; gemensamma motivval, och den slags
sällsynta kombination av kaxighet och ödmjukhet som gör dikten så
oemotståndligt charmig.
Varför är de här
dikterna så charmiga? Att jag ständigt återkommer till Whitman beror väl på att
han är så optimistisk. Han är en glad poet som ändå inte blundar för eländet.
”De sovande” är en oförglömligt stark dikt, och jag kan bara hoppas att Burrau
strävar ditåt i sitt fortsatta skrivande. Det finns förvisso gott om andra goda
dikter här, och jag lyfter gärna fram Elisabeth Rynells snösvit.
Denna antologi är
mer omfattande än någon av de tidigare – serien inleddes 2003 – och det är
förstås inte möjligt att kommentera allt. Allt är inte heller lika intressant.
Johan Svedjedals text om hur man spelar golf och citerar Bob Dylan vid varje
slag hör till det tramsigaste jag läst, och Stina Otterbergs text om olika
pianon är bara tråkig.
Formatet motiveras
av att essän som litterär form är expansiv, med en formulering i redaktören
Magnus Halldins förord. Kanske jag hade önskat lite hårdare ramar här och där.
Å andra sidan: Walt Whitman, numrets stjärna, gjorde sig inte ett namn genom
att beakta några begränsningar.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 13/3 2017)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.