En sak Vertigos nya förläggare Alexandra Nedstam
tar med sig från sin föregångare Carl-Michael Edenborg är att själv fotografera
omslaget. Till sin senaste utgåva, Markis de Sades Den nya Justine, eller Dygdens olyckor, figurerar fyra modeller. Om
boken finns det så mycket att säga att jag inte vet var jag ska börja.
När min fru jobbade i en kiosk i Umeå på 80-talet
fanns där videouthyrning, bland annat av porrfilmer. Dessa fick personalen
rutinmässigt spola tillbaka när de återlämnades, och alla hade slutat titta
ungefär en tredjedel in i filmen, av en orsak som nog är lätt att räkna ut.
Något liknande torde gälla för denna bok på drygt 960 sidor, att det svarta
bandet som utgör bokmärke nog för de flesta läsare blir kvar på sidan 109
kanske.
Om det här är erotik eller pornografi får andra
dryfta: jag nöjer mig med att konstatera att det är grafiskt så det förslår.
Ursprungligen skrev markisen romanen om Justine i två olika versioner 1787 och
1788. När en av hans antagonister i slutet av århundradet skrev en Anti-Justine responderade han med denna
på alla plan mastiga roman. Förlaget anger 1797 som originalets årtal, men den
lär ha utgetts under flera år, ända fram till 1801, tillsammans med romanen om
systern Juliette.
Historien tar sin början med att de föräldralösa
systrarna JJ lämnar ett kloster i Paris och går skilda vägar. Justine är 14,
snygg och naiv, med en dygd som hon försöker bevara. Det går rätt bra – fram
till sidan 108, då hon våldtas, för att på nästa sida sodomiseras. Just sodomin
är väl Sades stora grej, som han låter libertin efter libertin förespråka med
en argumentation som starkt influerat Morfar i Teratologens böcker om
Kågedalen. Det vill säga, det kvinnliga könets uselhet kan bara kompenseras av
röven, ovidkommande om det är manligt eller kvinnligt.
Till boken hör originalets illustrationer. De
fyller säkert sin funktion för den som har svårt att visualisera
beskrivningarna. Dessa – de verbala beskrivningarna – lämnar dock inte mycket
åt fantasin att önska. Koreografin är viktig, och en av de tankar som väcks
under läsningen: varför har inte Justine
satts upp som balett?
Det dröjer inte länge förrän en viss mättnad och
avtrubbning infinner sig. Incest, tortyr, mord, tidelag, pedofili, koprofili,
nekrofili … Illustrationernas syfte var nog också att ge en inblick för den som
saknade en sådan i vad orgier innebär, men en modern läsare behöver bara göra
sig bekant med en handfull deckare för att skola sig i alla (o)tänkbara
sexuella avvikelser. Många skinkor ska sminkas –
Fifty Shades of Red does not begin to cover
it.
Att placera Justine i den här rollen av passiv
åskådare till allsköns könsliga aktivitet får henne att inta en läsarposition.
För vi läsare görs också till passiva åskådare, utomstående betraktare. Det är
också vår dygd som Sade attackerar med sina tirader av sexuell aktivitet. Om
Erica Jong uppfann det knapplösa knullet uppfann markisen det kopiösa
kopulerandet. Kvantiteten är allt. Risken är förstås att en läsare blir mer
utmattad än chockerad.
Det finns ett karnevaliskt uppsåt hos markisen,
något som får hans bok att likna Rabelais böcker om jätten Gargantua. En möjlig
läsart är att behandla den som en pikaresk, med Justine som en queerad hjälte,
mannen som blivit kvinna. Här saknas dock uppsluppenheten, utan förloppet ges
en allt mer krampaktig ton, genom de olika karaktärernas försök att stilla sina
lastbara lustar. I stället för hjältar görs de till skurkar. Det är
gränsöverskridandet som är hela syftet med sexualiteten: ”den största vällusten
består i utplånandet av alla spärrar”. Det krävs onekligen en viss stilistisk
talang att i en och samma mening få med orden ”skandalösa”, ”utsvävande” och
”skamlösa”, men i längden blir det förstås nästan oförklarligt monotont.
Libertinens frihetsargument kan för den som vill det sägas peka fram mot
Nietzsches teori om övermänniskans relation till det som finns bortom gott och
ont, men man kan lika gärna se det som en förstudie till psykopatens
samvetslöshet.
En annan tänkbar läsning är att se den här romanen
som en förstudie till den något mildare Nymphomaniac.
Kvinnans namn i von Triers film, Joe, är kanske en förenkling av Justine, och
dessutom delar antagonisten där, Jèrôme, namn med en av de viktigare av
Justines otaliga antagonister eller plågoandar. Några av scenerna i filmen
känns lite löst baserade på Sades roman.
I en samtida kontext finns uppenbara paralleller
till den omåttligt populära gotiska romanen, som nog hade studerats flitigt av
Sade. Där var de dunka begärens mål sällan lika upplysta som här – den öppna
ridåns estetik var helt enkelt inget för de gotiska romanförfattarna. För all
del vore det allt för lätt att avfärda markisen som en platt författare, men
han är ofta steget före sin läsare, som när han med en metod som skulle kunna
kallas postmodern låter en abbé läsa Filosofin
i sängkammaren. Knepet känns igen från Cervantes Don Quijote, men skulle
inte etableras förrän med de postmoderna romanerna från 1970- och
80-talet.
Det aggressiva hatet mot dygden läggs parallellt
med ett klerikalt hat. Hatet mot äktenskapet, hatet mot Bibeln … I en lång rant
läggs texten ut mot alla de punkter där Bibeln är inkonsekvent eller felaktig
eller bara absurd – det blir en lång monolog, som i sina bästa stunder låter
som pigg stand up-comedy, men i sina värre stunder blir tröttsamt tjatig, eller
något som påminner om en rättshaverist. Hela boken kan för övrigt ses som ett
haveri – men ändå, på ett perverst sätt, som ett fullt läsbart haveri (jag är
inte ense med Göran Hägg, som i tidskriften Moderna Tider i början av
2000-talet utpekade markisen som en av de tre tråkigaste författarna i
litteraturhistorien).
Nog finns det också en klarsyn hos markisen. Att
han avlivar myten om mödomshinnan får ses som en radikal slutsats av en
1700-talssnubbe, liksom övertygelsen om naturens likgiltighet inför mänsklig
aktivitet. Klarsynen görs åskådlig också i iakttagelser kring hur svårt det är
för den fattige att bevara sin integritet, och i maktanalysen är Sade
tillräckligt skarp och förutseende för att kunna yttra fortfarande giltiga
utsägelser om den mänskliga naturen. Eller om rikedomens konsekvenser: ”Det är
svårt att skydda sig mot stöld när man har mer än tre gånger så mycket som
behövs för att leva”.
Han har åtskilligt att säga om maktens privilegier,
om människans grymhet och egoism. Just egoismen blir libertinens försvarstal,
som ekar allt ihåligare genom romanens mångfaldigade övergrepp. Den egna
behovstillfredsställelsen är överordnad allt. Det är en livsinställning som är
lika otäck som den är ohållbar.
Mitt svarta bokmärke följer med i den långa långa
läsningen. Är det ens nödvändigt att läsa denna monotona textmassa från början
till slut. Jo, för nog skulle litteraturen bli fattigare utan Markis de Sade,
även om det finns alster i den erotiska/pornografiska litterära kanon som är
stilistiskt överlägsna. I en så här lång roman är det också något av en bedrift
av Sade att skapa en protagonist som förblir gäckande och svår att komma in på
livet. Vem är hon ens, Justine?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.