”– Fick du
hennes adress?
– Klart. Jag
memorerade den. Hon bor i …
Jag hade glömt
det. Jag kunde för allt i världen inte komma på det.
– Skrev du inte
upp den? sa Bjørn.
– Nej. Jag
litade på minnet.
– Idiot, sa
han.”
Det är på en
fotbollsresa i Italien. Sextonårige Karl Ove träffar en amerikansk
tjej och när de skils åt litar han på att han ska kunna memorera
hennes adress, men allt blåser bort under den korta promenaden från
hennes kyss till den tomgångsstående bussen.
För det är så med
minnet, att det bara fungerar ofrivilligt, lyder inga kommandon.
Eller anländer i efterhand, och är då desto starkare, desto mer
definitivt. Inget man kan förhandla med, argumentera mot. ”Så här
var det”, säger det. ”Jaha”, svarar du, ”säger du det …”
Min kamp 4 av
Karl Ove Knausgård innebär en svacka i serien, har jag läst. I så
fall är det en svacka jag själv gärna hamnar i. Med nyligen
avslutade gymnasiestudier sticker han till nordnorge för att
vikariera som lärare i grundskolan. Efter att ha ägnat drygt hundra sidor till att etablera situationen pausar han och återvänder till
sin gymnasieperiod, föräldrarnas skilsmässa och hur pappan får en
dotter med sin nya hustru.
För tonårs-Karl
Ove handlar livet bara om två saker: lyssna på musik och ligga med
tjejer. Det går bättre med musiken, då han som skivrecensent i
lokaltidningen får skriva om sina favoritband, medan han inte får
ligga med tjejer, för dels är han för tillknäppt och blyg och
dels kommer han alltid innan han får av sig byxorna. Samtidigt är
han så snygg att han gång på gång hamnar i (misslyckade) sexuella
omständigheter.
Fast han vill
kompensera genom att bli författare, och börjar skriva noveller som
han är helt förvissad om ska överträffa Hemingway. Det är mot
företrädelsevis manliga genier han stångas – oroväckande många
med någon koppling till beatrörelsen (han läser till och med Ulf
Lundell ett tag). Läsningen formar honom förstås som författare,
då han läser i första hand för att se om han själv kan skriva
lika bra.
Musiken är också
gubbig, med åtskilligt kring This Mortal Coil, Lloyd Cole, The The,
Echo & the Bunnymen, säkra indiefavoriter från 80-talet (med en
benägenhet att låta lite döda nu), följt av några förvånande
försvar för mesiga Paul Young, artisten som skändade Joy Divisions
domedagshit ”Love Will Tear Us Apart” genom att göra glättig
pop av den. Inte skriver han så mycket om banden heller, utan det
rör sig mest om att nämna viktiga namn, och när han inkluderar en
av sina recensioner är det förstås inget märkvärdigt med den.
Det är i högre grad en bra och
levande skildring av en försynt och tafatt tonåring. Trots att han
gör allt för att inte bli som sin pappa går han i dennes fotspår.
Han blir lärare. Han dricker för mycket. Mamman berättar rentav
att pappan i sin ungdom skrivit dikter. Visserligen hatar Karl Ove
dikter, för han förstår inte vad de handlar om, och han blir bara
provocerad av morbrodern Kjartans poetiska ansträngningar. Det är
också Kjartan som inviger honom i Heideggers filosofi – även om
tonåringen tar avstånd här, förstår man att han har haft nytta
av det senare.
Som lärare
tillämpar Karl Ove en del metoder som senare Robin Williams skulle
odödliggöra i filmen Döda poeters sällskap. Men han har
också dåligt självförtroende i klassrummet. Man fattar att det är
skrivandet som är målet, att det är där han ska förverkliga sitt
frihetsideal, och han rör sig dithän med imponerande beslutsamhet.
Att identifiera sig som en fri individ får honom att snatta och
slänga lite skräp på gatan, men det är beskedliga förbrytelser
det handlar om.
I scenerna från
lärartillvaron får man en oväntad inblick i segregationen i Norge,
med misstänksamheten mellan de olika regionerna. Men främst får
man ju tillträde till tonårsspsyket, som lotsar sina tankar smidigt
mellan musiken och sexet och läsandet, och det som blir kvar ägnas
åt omgivningen, mest mamman och brodern Yngve, med en och annan
lärarkollega som han har något utbyte av. Samt alla tjejer som
faller för honom. I bakfylleskildringarna har Knausgård också
lyckats gå rätt in i dagen efter-ångesten, där det onda samvetet
har kapplöpning om herraväldet.
Komik uppstår när
han några gånger avvärjer situationer där han kan uppfattas som
bög, men ännu mer i den långa följetongen om han ska få ligga
eller inte. Det ser gynnsamt ut för honom mer än en gång, Chris
Isaak på skivtallriken, men så sker det nesliga i byxorna, och väck
med Isaaks ”hypnotiska musik” och på med The Housemartins
äppelkäcka pop, kanske så långt ifrån sexig musik man kan komma.
Svacka? Nä, skulle
inte tro det. Det storartade med Knausgårds projekt är ju att det
inte enbart handlar om Karl Ove, att det sätter sökarljuset in mot
ditt egna liv, där du kan dra paralleller och jämföra, och kanske
väcka dina egna minnen till liv. Dock inte för att inspireras till
att utföra något liknande – låt oss hoppas att Min kamp
utgör en återvändsgränd för autofiktionen, för jag har svårt
att se någon kunna utveckla metoden och göra det ”bättre”.
Ja du får förlåta mig att jag klampar in i en högstämd intellektuell diskussion men grejen med killen som glömde bort tjejens adress påminner exakt om en novell jag läste i går ur samlingen "Carry on, Jeeves", nämligen "The rummy affair of old Biffy." Men där ordnade alltting upp sig till slut.
SvaraRaderaJag beundrar dig och alla andra som ger sig i kast med Knausgård efter att ha läst så mycket om hans bok. Men jag är övertygad om att jag får ut så mycket mer av Wodehouse.
När jag samlat mig skall jag skriva ett blogginlägg om en milstolpe i genren "chicklit" nämligen "Pride and Prejudice" som jag -av en anledning som jag senare skall avslöja- just tvingats att läsa. Men då hoppas jag på en rejäl utskällning av dig och ett par andra respekterade bloggarkollegor. Romanen skulle passa utomordentligt väl i DN:s serie om böcker man inte behöver läsa.
Så det så.
Haha, jo, det där är nog ett smått universellt skämt, så jag tyckte också jag kände igen det från en situation.
SvaraRaderaAusten, ja. För några år sedan recenserade jag i JP en nyutgåva av Stolthet och fördom, men var inte så värst imponerad. http://howsoftthisprisonis.blogspot.se/2011/06/stolthet-och-fordom-jane-austen.html
Sen har jag ju läst en del Austen, både när jag pluggade engelska & litteraturvetenskap på universitetet, & någon i något annat sammanhang. Gillade Emma mest.
Inte vet jag om de är så dåliga att det ska ingå i DN:s serie. Malcolm Lowrys Under vulkanen vill jag i så fall varna för. Men sånt är känsligt, för alltid är det någon som blir förolämpad om man säger något ofördelaktigt om deras favoritbok.
Jag blir absolut inte förolämpad, tycker bara att det är intressant. "Under the Vulcano" är nämligen en favoritbok som jag läser om nu och då (med kommentarer).
SvaraRadera(Kanske banalt: att man kan ha vitt olika uppfattningar av ett konstnärligt verk är väl bara stimulerande och kanske ett kvalitetsmärke på verket i fråga?)
(Jo, jag tycker själv det, att det är ett sundhetstecken om man kan vara öppen och konstruktiv. Böcker som är bra måste tåla att ifrågasättas.)
SvaraRadera