Ett problem när man
ska yttra sig om klassikerna är att allt redan har sagts, och även
den måttligt intresserad har läst allt, två gånger. Det gäller
speciellt författare som Kafka, Joyce, Beckett, Woolf, och för
svensk del Strindberg – alla gamla sanningar måste upprepas. Kafka
hade humor! Joyce revolutionerar prosan! Beckett skriver negationens
skrift! Woolf var elak mot sitt tjänstefolk! Strindberg var galen!
Eller inte galen!
Och Proust, vars
serie På spaning efter den tid som flytt antingen kallas för
monumentalt tråkig, eller motsatsen: det är ett missförstånd,
förstår du – ständigt dessa missförstånd som behöver redas ut
– att han är tråkig, utan tvärtom är det uppiggande att läsa
honom. Nu i november är det exakt 100 år sedan den första delen i
serien gavs ut, Swanns värld, och då utkommer påpassligt
Marcel Proust-sällskapets fjärde volym, En plats i tiden.
Föredrag och artiklar om Marcel Proust, redigerad av Emi-Simone
Zawall.
Det är en bok som
samlar nio bidrag, samtliga skrivna av män, där den yngsta redan
har passerat fyrtioårsåldern. Det ska till bokens försvar föras
att man nogsamt aktar sig för att upprepa de vanliga sanningarna:
här förutsätts redan intresset, kanske som ett resultat av att
artiklarna tidigare varit muntliga föredrag i Marcel
Proust-sällskapets regi. Det är också en uppfriskande variation
bland författarna, med några mindre förväntade namn.
En av nidbilderna
som behäftar Proust är ju att han är förutom tråkig också
snobbig. Och tjatig med sin minnespornografi. Klart att minnet inte
går att återskapa! Jo, säger Proust då: det heter fantasi. Det
handlar om inlevelse, om modet att släppa taget, bli mindre
rationell.
En bok av det här
slaget blir folkbildande, tack vare mångfalden av intryck, de
skiftande perspektiven och de olika kunskapsområden som täcks. Till
exempel Olle Svennings genomgång av det franska samhället i slutet
av 1800-talet, eller Patrik Steorns korta essä om Prousts
förhållande till mode. Visst är det berikande att lära sig saker
om exempelvis det franska samhället, att man behöver sätta Prousts
romanverk i sin rätta kontext. Men det gäller ju all litteratur,
och det är en truism. Gillar du en viss författare från en viss
epok blir du snart insatt i den tiden, i dess politik, dess mode,
dess yrkesliv, dess konstliv, dess stadsplaneringar, etc. Det är
missvisande att betona Prousts snobbism och kalla honom en
samhällsfrånvänd estet, helt enkelt för att det inte är sant.
I den nyutgivna
boken Texter finns David Foster Wallaces recension av de
första fyra delarna i Joseph Franks fem volymer långa biografi över
Dostojevskij, där Wallace förundras över att dessa fyra delar
lyckas vara mycket mer heltäckande än korta 200-sidorsbiografier i
samma ämne. Men han menar också att det är nödvändigt för att
förstå Dostojevskij, att man också lär sig om det ryska samtida
samhället. Vem kan bestrida det?
Hans-Roland
Johansson argumenterar för att vi ska läsa Prousts förstudie
Jean Santeuil (ej översatt till svenska). Det är möjligt att
det finns en poäng, men han lyckas inte göra den ofullständiga
romanen tillräckligt intressant. Dessutom är det lite väl
egensinnigt att påstå att första världskriget ”bokstavligen”
utplånade en hel generation, liksom att John Ruskin var
litteraturvetare, när konst var hans huvudsakliga intresseområde.
Inte heller blir jag klok på varför Johansson måste låta På
spaning efter den tid som flytt tävla som ”den bästa romanen
någonsin”: det är väl bara fånigheter, att utreda om den är
”bättre” än Melvilles Moby-Dick? Eller att göra en
massa jämförelser, bara för att sedan underkänna sina egna
jämförelser …
Likaså störs jag
en aning av att Owe Wikström i vanlig ordning lägger mystik-rastret
över Prousts prosa. Då ser man det man förväntar sig se. Desto
mer glädjs jag då åt Roland Lysells visserligen knastertorra
genomgång av Proust-forskningen på senare år: en överblick och
ett urval, men ändå omfattande. Fast det är lite snålt av Lysell
att mena att Olof Lagercrantz Proust-bok Att läsa Proust saknar
vetenskaplig anknytning, då den ändå diskuterar Julia Kristevas
pågåend forskning – hennes bok utkom två år senare. I
Lagercrantz bok ingår även en hel del indirekta referenser till
Proust-forskningen.
I den här
Proust-boken är helheten större än delarna. Jag kan tycka att
ibland refereras det för mycket. Och diskrepanserna: den ena hävdar
att Dreyfusaffären inte nämns särdeles ofta i På spaning efter
den tid som flytt (i jämförelse med i Jean Santeuil),
medan den andra hävdar att det finns ett sjuttiotal referenser till
Dreyfusaffären i den stora romanen. Den skuggar ju atmosfären mer
än så, vad jag minns. (Men: minns man? Eh, vad säger du, Proust?
Här menar Sverker Sörlin: ”Ju mer man minns desto sämre minns
man.”)
Antisemitismen är
ett ämne som berörs av Kaj Schueler, som med emfas visar hur
nazismens antisemitism fungerade eftersom klimatet var så
välkomnande för den tanken. Det finns också en trygghet i att
hata, att vistas i det tillåtna hatet, i normen för hur man ska
uppföra sig.
Kaj Schueler skriver
också om lockelsen i att försjunka i Proust – något även Stefan
Eklund, en annan fd kulturchef på Svenska Dagbladet nämner – att
uppehålla sig vid något bortom det dagsaktuella. Det är tror jag
en viktig ledtråd till varför man ska läsa Proust: belöningen i
att lämna futtigheter som frågan om kulturen ”måste vara
vänster”, om tårtningar och black face-tårtor och hen-ord och
hönor av en fjäder.
Kommer Marcel Proust
att överleva framtiden? Det vill säga, får vi se liknande böcker
om hundra år? Det är en gagnlös fråga, som får mig att tänka på
Mats Gellerfeldt infantila profetia i en understreckare nyligen, att
Camus kommer att vara läst också om hundra år, med anledning av
att det i november var 100 år sedan han föddes. Hur ska man veta
sådant?
Förutsättningen
för Prousts överlevnad finns i så fall i att han är just så
radikalt annorlunda mot vår nutid, och håller på att bli allt mer
radikal, som ett alternativ till det vi gör oss bekanta med. Är det
något historien lärt oss är det att allt går i cykler, och att
när vi fått en vana får vi brått att göra oss av med den. Proust
skriver för den delen en del om just vanan, och vårt enkelriktade
förhållande till den. Som en reaktion mot bristen på eftertanke
och fördjupning kommer kanske behovet av Proust att vara större för
en kommande generation, om inte annat som en följd av den nyfikenhet
efter det annorlunda som vi människor också begåvats med.
Liten anmärkning: definitionen av en klassiker är väl just att allting ännu inte har sagts? Den dag det inte finns intressanta NYA tolkningar av ett verk är det inte längrenågon klassiker, väl? Rätta mig om jag har fel. Men just av den anledning finns det egentligen ingen anledning,vilket ofta är fallet, att förhålla sig till tidigare forskning. Antingen säger verket oss någonting relevant idag, och då skriver man om det, och säger det som uppenbarligen inte kunde sägas för tio eller 100 år sedan, eftersom då inte var nu; eller så tiger man :)
SvaraRaderaKan vara så, samtidigt som det ju finns en poäng i att ta del av tidigare forskning, om inte annat för att undvika risken att uppfinna hjulet på nytt. Jag kan tycka att det finns något historielöst när noviser skriver om klassiker, alltid med lika storöga ögon, och gång efter gång slår hål på myter som inte ens var vid liv för 30-40 år sen, för den som brytt sig om att ta del av någon grundläggande forskning i ämnet. Det finns en måtta för hur imponerad man kan bli av sånt som andra redan visat, liksom.
SvaraRaderaHåller annars med om definitionen av en klassiker, att den ska vara just levande, ha något att säga oss idag. Och givetvis är det så med Proust, att han visar oss hur det är att vara människa, att vi kan ha nytta av hans insikter även nu.
Det där var väl lite elitistiskt, ditt uttalande om noviser. Även om det finns en historielöshet kan väl intrycket vara äkta och få uttryckas...
SvaraRadera"storögda ögon" var onekligen en tankeväckande bild...
SvaraRaderaMarie-Anne, jag tänkte mest på att stora tidningar som typ Expressen låter en novis yttra saker som redan är etablerade sanningar, i tron att det som sägs är originellt. Det är ju historielöst, eller bara slöhet, och inte särskilt elitistiskt. Höj nivån, säger jag bara. Att enskilda människor privat kan ha stora upplevelser utan att förankra dessa i tidigare forskning, absolut - jag upptäcker ju detta dagligen på skolan, dvs elever som närmar sig klassiska texter i stort sett utan förhandskunskaper, och då slår jag inte ned på deras tolkningar. För mig är det oerhört utvecklande med dessa friska läsningar, som ibland också lär mig nya sätt att se på klassikerna.
SvaraRaderaJohannes, en slarvig tautologi. Dessutom felstavad, ser jag nu!! "storöga ögon". Jag ska nog knycka den formuleringen till en dikt i stället.
Instämmer! Helt nöjd med svaret!
Radera