I sin recension av
Pixieskonserten i fredags skriver DN:s Po Tidholm utförligt om hur
det var på 90-talet, när han ansträngde sig för att gilla bandet,
men inte lyckades, inte ”på djupet”. Mer än halva recensionen
handlar om Pixies historia och om dem som fenomen. Det här börjar
bli allt vanligare, att dagstidningsrecensioner blir personliga
berättelser i stället för kritiska iakttagelser. Hur var
konserten? ”Öööh … fråga nån annan!”
Antagligen kommer
det här att leda till att det anordnas en debatt, och lika
antagligen kommer man att skylla på ”bloggen”, att den har
intimiserat den kritiska diskursen. Låt mig därför bara på denna
inflytelserika blogg helt kort nämna att Robert Ståhl gjorde
en minnesvärd debut med boken OM när 1900-talet var på väg
mot sitt slut: åtminstone minns jag starkt min läsning när jag
vaktade prov i Brahesalen som relativt ny lärare. Jag gillade det
”på djupet”.
Nu utkommer på Lejd
hans fjärde bok, verzweigungsaktivitäten. Den handlar om
möten, om mötesplatser. Omslaget är granitfärgat, men lär
utgöras av satellitbilder av Västmanland och Uralbergen,
ihopsmälta. Det liknar också fossiler, som de ser ut i
trappuppgångar – något som påpekas i ett av bokens möten.
I boken finns många
av de etablerade tricksen för att befästa en etablering med det
oetablerade. Det vill säga, att boken är opaginerad, skriven i
gemener, med text bara på varannan sida, med svarta sidor som bryter
av de tre partierna. En rätt typisk diktsamling, med andra ord.
Klart att dessa tricks påverkar och styr min läsning, får mig att
omedelbart misstänka ett syfte att kommunicera med en rätt stelnad
form av modernistisk poesi.
Dock: just det
stelnade är det som Ståhl är intresserad av att bryta upp. Som
skulptören som hackar fram konstverket ur ett stycke sten. Ståhls
bok är kompakt, fyrkantig, innehåller en ordmassa som väller fram
våg efter våg.
Det här är den
undersökande diktens poetik, allt annat än fixerad vid slutgiltiga
lösningar och svar. De tre partierna skildrar olika förlopp, med
inledningens födsel, delvis ur ett så kallat manligt perspektiv:
båtar, fysik, berg. Som en parafras på det gamla slagordet att det
personliga är politiskt: här blir det opersonliga personligt.
Tre delar – tre
förgreningar – tre textstycken. De både kommunicerar med varandra
och är stumma inför var och ens särart. Den första delen:
familjen. Den andra delen: flykten, förlusten. Den tredje delen:
mötet, katastrofen.
Men katastrofen är
inskriven i varje del, i synnerhet i mittpartiet, om en flyktings
möte med myndigheten. Dialogen skruvas. Men det handlar om det
förlorade Paradiset, om mötet mellan Himlen och Helvetet, med
Blakes ord. Om hur dessa polariteter måste enas och leva intill
varandra, för att tillvaron ska ges mening. Därav denna förtvivlan,
denna konflikt.
Ståhls dikt är
uppenbart inriktad mot det verkliga, det närgångna – för att
inte säga det påträngande. Han växlar fint mellan det skarpa och
det diffusa, i en hyperrealism som rentav innehåller kontakt med
arbetsterapeuter. I det starka mittpartiet möts den juridiska
sanningen och den poetiska sanningen. I sista delen dricks ett glas
spetsad saft, vilket leder till det väntade övergreppsförsöket.
Men också något
annat? Kanske den är skriven profetiskt som en kommentar till
Folkpartiets landsmötes förslag om samtycke i
sexualbrottslagstiftningen, som klubbades i fredags.
Ståhl skriver i
indignationens tecken, en dikt som balanserar våldet och ger det
undertryckta konnotationer. Det är en dikt som visar sambanden i
tillvaron, som är starkt förankrad i sin samtid, i den debatt som
förs – men framför allt borde föras. Hans dikter påminner
vagt om både Magnus Dahlströms senaste två romaner, och Johan
Jönssons kaskader, men utifrån en annan synvinkel: något mer
försonande, kanske, men med lika nära till förtvivlan. Och
givetvis lika berörande, och lika bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.