Antichrist, med Charlotte Gainsbourg. (nr 117 på min lista)
I början av boken
finns tre definitioner från uppslagsverk och andra auktoriteter:
geni, tvångssyndrom och schaman. Dessa tre begrepp ska alltså
förklara filmregissören Lars von Trier, och boken är Nils Thorsens
Geniet. Lars von Triers liv, filmer och fobier. Den kom på
danska för tre år sedan, och nu i svensk översättning av Thomas
Andersson.
Nils Petter Sundgren
har skrivit ett kort förord: det är en helt lysande sammanfattning
av Triers helt lysande gärning som filmregissör, som med Sundgrens
ord får kolleger att te sig ”snusförnuftiga och försiktiga”,
och visst, det finns ju ingen annan verksam regissör jag skulle
vilja läsa en sådan här bok om. Trier tar risker, gör bort sig
ibland och åker vilse, men det har också resulterat i en handfull
filmer som slår allt annat i den samtida filmen.
Det spelar inte
heller någon roll om Trier är ett geni eller om han bara låtsas,
på samma sätt som hans umgänge med ångesten är något han tagit
över av Bergman, som han givetvis arbetar i polemik mot, samtidigt
som han är beroende av honom – ungefär som med Dreyer, att han
kan ses som epigon i något avseende. Å andra sidan: hellre detta,
så länge det resulterar i sådana filmer, än den där andra
avvaktande tekniken.
Thorsen har följt
regissören under ett år, i gränslöst öppenhjärtiga samtal om
barndomen, föräldrarna, äktenskapen, barnen, sjukdomsfobierna, och
så filmerna, som han givetvis är lika stolt som skamsen över, på
klassiskt Bergman-manér. Det är en ambitiös bok på nästan 500
sidor, dessutom, och Trier är makalöst oreserverad, helt utan tanke
på konsekvenserna av det han säger. (Ungefär som han gör film,
alltså.) Han drivs av exakt lika mycket självförtroende som
självförakt.
Lika pinsam som Lars
von Trier är när han misslyckas (Cannes 2011) är han rolig, som
när han mottog en Bodil (danska filmkritikernas pris). Då var
konkurrenten Ole Bornedal med filmen Nattvakten. Med Triers egna ord
löd repliken i mikrofonen: ”'Ge mig det snabbt, jag har en
barnvakt som väntar hemma.' Och så tillade jag, rolig som jag är:
'Det är Ole Bornedal. Han hade ändå inget för sig kväll'”.
Ångesten spiller
också över in i filmerna, så det är väl inte förvånande att
han privat blir förlamad. Han menar också att den egentliga konsten
hämtar sin näring ur konflikten: ”Det som intresserar mig är när
deras kamp med sig själva kommer till uttryck. Jag skiter i
om de når inre frid, och Strindbergs och Munchs ålderdomsverk
tycker jag inte alls om. Jag gillar när de var galna och
körde i vansinnets högsta växel.”
Det är också
befriande att Trier är så pardonlös mot konst som sysslar med
definitioner, som förhåller sig till sitt material: han aktar sig
för att nå konsensus ens i de egna tankarna, och slår snabbt ifrån
sig när han formulerat något tänkvärt. Konst tyder han så här:
”att ta folks händer inne i den konventionella sfären och leda
dem ut i det okonventionella”. Det är förstås en avgörande
händelse, som också förklarar varför han inte ägnar sig åt vare
sig renodlad genrefilm eller snårig experimentfilm. Med andra ord:
hans musikal Dancer in the Dark är ingen vanlig musikal, hans
apokalypsfilm Melancholia är ingen vanlig apokalypsfilm, hans
deckare The Element of Crime är ingen vanlig deckare …
Boken nämner den
feministiska reaktionen efter Antichrist, då Maria Sveland
och Katarina Wennstam i DN anklagade filmen för att vara misogyn (en
karbonkopia av den debatt som fördes tretton år tidigare, efter
Breaking the Waves). Det är förstås nonsens alltihop –
den före detta producenten Vibeke Windeløw påpekar att
kvinnoporträtten ska uttydas som självporträtt, att det är där
han lämpar av mycket av sina rädslor och tillkortakommanden.
Förvisso, och det finns alltid (minst) en inbilsk man till varje
kvinna i Triers filmer. Dessutom söker jag förgäves efter någon
annan filmregissör, manlig eller kvinnlig, med så många
oförglömliga kvinnoporträtt på sitt samvete.
Dogville, med Nicole Kidman. (nr 4 på min lista)
Det må vara att
ordet ”filmpoesi” blivit något av en pejorativ term, men i någon
mån gör Trier filmer som inte kan förstås, filmer som blir
poesi med eller utan film-prefixet. Jag går inte helt på Triers
prat om att vara kompromisslös, för nog är han i sina stunder en
rent kommersiell aktör, som vet vilka trick han ska använda.
Han
uppvaktar alltså den kommersiella filmen. Thorsen är en värdig
samtalspartner, som inte låter sig duperas av utbrotten,
provokationerna, tillmälena. Ibland dras han med i trams, men vi får
en ganska klar bild av Lars von Trier ändå: han är knappast någon
som tänker, utan snarare någon som får idéer. Dessa idéer
verksätter han i sina filmer, och det må vara läge att nu
definitivt ta död på genibegreppet. Eller åtminstone konstatera
att Trier är det sista filmgeniet, att det hädanefter inte går att
tillämpa just den beteckningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.