I sin förra bok
Dödas kärlek skrev Björn Runeborg om Ronnie Peterson,
Formel 1-föraren som dog 11 september 1978 i sviterna efter en
olycka på Monza-banan i Italien. I sin nya bok Orestes tvekade
aldrig skriver Runeborg om Anna Lindh, den socialdemokratiska
ministern som knivhöggs på NK mitt i Stockholm 11 september 2003,
och dog dagen efter i sviterna efter attacken.
Men den förra boken
handlade i ärlighetens namn mest om andra saker, om livet i
småstaden för en kille som råkade dela namn med racingföraren.
Och den här boken handlar också mest om hur gestalter från den
grekiska mytologin rör sig i Sverige, utan att det anses
uppseendeväckande på något sätt.
Först trodde jag
att Runeborg var intresserad av att göra grekisk tragedi av mordet
på Anna Lindh. Ingen långsökt tanke: händelsen hösten 2003 var
större än vi orkade ta in, att den bara lyckades göra oss helt
lamslagna. Men det är en långt mer besvärlig historia som vi får
oss till livs, en historia som inte helt lätt kan återges eller
refereras.
Det är med andra
ord inte som när Johannes Anyuru recyclade antika myter i sina
tidiga dikter, på ett sätt som gjorde honom oslagbart cool bland
kritiker. Så cool blir nog Runeborg aldrig: han är ingens
gunstling.
I den här mytologin
föds Orestes på natten 28 februari 1986 – ja, nästan exakt i
samma ögonblick Olof Palme skjuts till döds mitt i Stockholm. Att
det gör honom till en sjuttonårig student på högskolan är väl
sådant som får tillskrivas fiktionens ibland generösa konto av
fenomenala mirakel. En författare är skyldig att förvalta slumpen,
och sådant är Runeborg bra på.
Hans roman handlar
om den kollektiva skulden, ur vårt samhälle är skapat av oss
tillsammans, att det är skapat ur ett gemensamt ansvar. I den här
romanen är det befriande att följa sms som skickas av syskonen
Elektra och Orestes. Den märkliga effekt som uppstår är en slags
dubblerad realism, att det blir dubbelt verkligt. Politiska figurer
är väl också en sorts mytiska figurer.
Enligt myten mördade
Orestes sin mor Klytemnestra för att hämnas att hon svikit hans far
Agamemnon. Som fond till det antika dramat fanns det trojanska
kriget, medan det här är Kosovo-kriget som är det sår som
fortsätter vara ett trauma för karaktärerna.
Vad vet vi för
resten om vilka krafter som eventuellt finns omkring oss? Lika
troligt som något annat, lika troligt som vetenskapens sanningar, är
väl att en sådan som Orestes skulle kunna finnas mitt ibland oss.
Orättvisa föder hämnd, i ett virrvarr av lösa trådar. Att säga
att det är en lätt match att följa Runeborgs historia är att
ljuga ungefär lika mycket som han själv skarvar med sanningen.
Verkligheten och myten överlappar varandra, skär in och sliter och
hugger sin nya väg. Orestes möter Anna Lindh på NK strax innan hon
mördas, och han undrar varför han inte gjorde något för att hejda
mördaren.
Det är en
litteratur som är modig och som vågar utmana och inte väjer för
att vara svår och krävande. Kassandras ord till Orestes låter som
ett credo från författaren själv: ”Okej. Allting är ännu
oklart. Jag vet. Det är gjort medvetet. Avsiktlig oklarhet, kallar
Apollon det.”Runeborg förstorar händelserna, ger dem de rätta
dimensionerna. Evigheten blandar sig i, på något sätt, i den här
sorgliga historien som utspelar sig några septemberdagar, prydligt
daterade. Jag läser boken exakt nio år senare, påminns om den
obehagliga stämning som Sverige hamnade i.
Du har så många bra formuleringar: En författare är skyldig att förvalta slumpen. Det är bra. Ja, sedan kan man tänka vidare: Vem är inte skyldig att förvalta slumpen?
SvaraRaderaJo, men författare i synnerhet då! Vi andra, vi får väl ha andra förpliktelser?
SvaraRadera