Jeffrey Eugenides noveller handlar ofta om
människor på kant med tillvaron, skildrade med en förlåtande humoristisk
skärpa. De är ojämna, men hälften når upp till högstanivån i hans romaner.
Människorna i
Jeffrey Eugenides noveller är aningen skamfilade. Boken Tidig musik samlar tio stycken sådana öden, tillkomna under en
period av nästan trettio år. Tidsspannet märks knappt, då det här är en
författare där inte bara tematiken är konsekvent, utan även stilen.
Det är skrivet på
ett stundtals avmätt och nästan distanserat sätt. Ibland hotar det att bli för
avståndstagande, men när det väl fungerar är det novellkonst av bästa märke,
och då blir identifikationen med de stackars huvudpersonerna märkligt intim. De
är vagt missnöjda enslingar som kunde ha klivit ut ur någon av Edward Hoppers
tavlor.
Då kan det handla
om Wally Mars i novellen ”Öspipett”, inbjuden
på en inseminationsceremoni hos en före detta flickvän. Hon har valt ut vems
sperma som ska användas, men Wally bestämmer sig för att byta ut den mot sin
egen. Eller Charlie D i ”Hitta skurken”, som fått besöksförbud från sin familj,
men bestämmer sig för att överträda det – bara en smula, till att börja med.
Gemensamt för just
de här karaktärerna, och ett par till, är att de upplever sig snuvade på
konfekten, och därför har rätt till revansch. Det blir sällan gynnsamt utfall,
och en cynisk läsart skulle kategorisera dem som losers. Men det är något med
Eugenides både försynta och bestämda stil som åstadkommer en slags bevarad integritet
även hos dessa förment misslyckade typer.
Eller så här: det
är roligt, men inte på deras bekostnad. Kanske för att de är så orättmätigt
behandlade av ödet, eller vad man nu vill kalla omständigheterna. Eller för att
vi känner igen våra egna skavanker. I titelnovellen kämpar Rodney med sin
musikkarriär, med obetalda räkningar och lån som urartar. Hustrun tillverkar
lukt-dockor, med minimala bidrag till hushållskassan.
Just lukt är ett
återkommande inslag. Det är gott om odörer från trasiga toaletter, men även
svettiga kroppslukter, mögliga huslukter. Husen är ofta i dåligt skick, liksom
de som bebor dem. Eugenides humor är vass, ofta oförmodad, och nästan
otillbörligt rolig.
Det som mest
kännetecknar Eugenides är hans nyanserade verklighetsskildring, där saker
sällan är vad de ser ut att vara. Detta gäller alltså i hans bästa noveller –
kanske hälften av dem är just så där målinriktat originella som vi har lärt
känna i hans romaner.
Två av dem har nyligen
återutgetts av Modernista. Det rör sig om debuten Virgin Suicides från 90-talet och Pulitzerprisvinnaren Middlesex från tidigt 00-tal. Virgin Suicides är berättelsen om fem
överjordiskt vackra tonårssystrar som begår självmord, till förtret för
grannarna som spionerat på dem och försöker lappa ihop något slags motiv till detta
drastiska beslut.
Det är en originell
roman. Frågan är om inte Middlesex ändå
är ännu mer udda, med hermafroditen Calliope (Cal) som huvudperson, och som bas
för en familjekrönika över flera generationer. Dess tematik kring migration och
identitet borgar för att den torde bli en levande klassiker. Åtminstone jag har
svårt att nämna en bättre roman publicerad under detta århundrade.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten6/5 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.