Så var den då
här, årets utgåva med aspirerande författardrömmar tillkomna på Skurups
skrivarlinje. Hårdfakta: det här är 34:e årgången, för sedan 1986 har det
utkommit en antologi, och någon borde väl ges i uppdrag att utröna vad det har
blivit av just dessa författardrömmar. Hur många stannar vid löftesrika anslag,
och kanske också vad det beror på – varför ger man upp?
Hugget / Satt / Ristat lyder den fyndiga
titeln på 2019 års bok, sedvanligt vackert formgiven, med metalliskt gröna
bokstväver mot hudfärgad vävtapet. Och hur tar man sig an uppgiften att skriva
om den? Som jag troligen tidigare påpekat väljer man att antingen kommentera
rubbet eller välja ut en handfull som synnerligen värda den formen av
uppmärksamhet. Båda metoderna känns otillräckliga.
Det vore allt
för enkelt att säga något om att bidragen är lovande i sina ansatser, men det
är också svårt att få andra intryck av så korta texter på ibland bara några få
sidor. För att gardera sig väljer några att skicka ut både prosa och poesi. Som
man kunde förvänta sig dominerar prosa, poesi, och ett skissartat skrivande.
Minimalism står högt i kurs hos många.
Och försöker
jag läsa utan att tänka på att bedöma blir jag antagligen mer tillmötesgående.
Det är dock svårt att tänka bort föreställningen att man skriver för att få
uppskattningen. De bästa bidragen är de som verkar skita i vad läsaren tycker,
texter där aggressiviteten inte nöjer sig med att husera i underförstådd form.
För annars tycker jag ibland att det tenderar att bli för inställsamt, lite för
försiktigt trevande. Vad jag saknar: mer konfrontation, mer kollision mellan de
olika uttrycken, eller bara mer stilistiskt och tematiskt ursinne.
Fyra
iakttagelser. För det första, varför saknas författarpresentationer? För det
andra, varför presenteras texterna i bokstavsordning efter författarnamnen? Det
vore mer lämpligt med tematiska avdelningar. I en antologi bör bidragen ställas
intill varandra för att förstärka dess egenskaper – där kan de både spjärna mot
och ta stöd av varandra, i stället för som nu belysa spretigheten, irrandet.
För det tredje, varför är könsfördelningen så skev? Med reservation för
flytande könsidentiteter får jag det till cirka 16 tjejer och 4 killar. För det
fjärde, varför är vithetsnormen ännu skevare? Återigen, med reservation, men
typ alla har ärke-svenska namn.
Första
novellen är en konventionell berättelse, skriven av Unn Aurell Hansson. Den
liknar något självbiografiskt i dålig maskering, om en tjejs möte med en
vargman, alltså en kille som går klädd i vargdräkt. Den erotiska laddningen i
mötet tas inte riktigt till vara. Annars kan generellt sägas att denna novell
är emblematisk. Här samsas lojheten med gravallvar. Ambitionen finns, men det
måste vattnas bättre om den ska spira. Det är ofta samma text innehåller
disparata element, och det är som om flera av de här unga spröda spirande
författarkropparna inte riktigt vet vilket ben de ska stå på (tips: lita på
gravitationen, den tar hand om dilemmat åt dig, och om du förnekar
gravitationen, kalla det ”intuitionen”).
Det finns
något gulligt över flera av texterna, även om jag antar att det minsta de här
författarna vill vara är just ”gullig” – fast, varför skriver de då om kändisar
som Meghan Markle och Natalie Portman? Rut Berling tillhör de lovande, men staplar
metaforer på ett osnyggt sätt: ”Att skära med kniv i dikten. Bokstävernas klang
mot varandras kanter. Rundel på rundel på rundel. Att stansa ut drömmar i
vetedeg. Det som står mig upp i halsen är inget annat än kompressioner av fasta
och frosseri.” Man kanske får fördra sådant, alltså den här typen av missriktad
ambition, av viljan att stå ut och vara den mest storslaget extraordinära i samlingen
– då blir det lätt aningen sökt, aningen ansträngt. Desto bättre lyckas då Alve
Rauer med sina mer nedtonade och mindre flåsiga utsagor, i en slags
stillhetssträvan: ”Det blåser från skogen, en sval bris över käke och hals. /
Någonstans i mörkret.” Här finns en stark närvaro till det djuriska, och det är
nog en gynnsam väg att gå – in i det gestaltlösa. Även Ludvig Nilssons dikter
innehåller enskilda rader som bär aningen längre än kamraternas försök, liksom
Agnes Stenqvists prosatext om fula flickor.
Något annat
som kan skönjas lite här och där är plattityder som yttras med tyngden som vore
de djupsinnigheter. En kan också tycka att ett år på en skrivarlinje borde få
dig att sluta använda den stygga konstruktionen ”även fast”, eller att dessa skribenter
verkar skriva mer än de läser – annars vet jag inte varför de har svårt att
skilja mellan ”var” och ”vart”. Och det finns också något distanslöst som kan
göra mig beklämd, eller ointresserad – och jag vet inte ens vad som är värst av
de två reaktionerna. Det föder en slags otålighet.
Ellen
Nordmark tillför illustrationer och ett anspråk som inte drar sig för att
uppvakta det löjeväckande. Det finns en självkänsla i hur hon väljer bort alla
röda trådar, och nöjer sig med att sprida sina starkt sinnliga rader, av vilka
det finns en hel del: ”det kallas gåshud / under min hud / flaxar fan inga gäss
i streck / det slår hårt rytmiskt dovt / inte så / att blåmärken uppstår / de
står / i blom”.
Förvånande
nog saknas nästan genomgående referenser till samtiden, och det är som om
smartphones och sociala medier inte existerar. Man till och med betalar med
kontanter i flera av texterna. Finns det månne någon form av förbud på
skrivarskolorna, att det är någon oskriven regel att samtidsmarkörer daterar texten
– förvisso, men att driva en annan linje in absurdum är att göra texterna en
otjänst, och få dem att hamna i ett vakuum utanför en igenkännbar värld. Tro
mig, det går att införliva samtiden utan att det blir påklistrat och
övertydligt. Det blir annars svårt att upprätthålla en trovärdig gestaltning av
miljön.
Egensinne
blir för de här författarna både en tillgång och en brist. Man kunde erinra sig
fotbollscoachens råd till avbytaren, som oväntat fick hoppa in i en viktig
match när flera viktiga spelare var avstängda och skadade. Vad sa coachen? Inte
vet jag, det här är ett hypotetiskt exempel, men jag ser två scenarion framför
mig:
a) ”minimera misstagen; gör inte bort dig,
slå inga djärva passningar, rensa bort bollen så fort du kan, så kanske du
kommer undan med det”
b) ”ta chansen; det här är din enda
möjlighet att göra intryck, du får uppbackning om det går åt helvete för det
var ändå inte ditt fel, det är nu eller aldrig”
Som
författare kan du inte vackla, för båda råden är ju gångbara, och kanske du
måste följa dem båda. Å andra sidan: behöver du lyssna på råd är du ingen
riktig författare.
En riktig
författare kan Sofia Kentros säkert bli, även om det finns fyrkantiga drag över
hennes text om platsen, och jag kan nog också finna mig i att den övergår i en
förväntad skildring av klimatångest. Det jag uppskattar hos henne är ilskan, så
som den gestaltas i en lång ”Att vara människa”-anafor. Det är en jobbig
upprepning, men därför så effektiv och bra, och så träffsäker – kan hon bara
renodla den ilskan, kanalisera den mot något mer formsäkert, då kan det bli hur
bra som helst.
Så, vad ville
jag säga med denna långa text? Kanske bara att det är lönlöst att vara både för
hård och för överseende när bidragen är så här korta, och att det blir en
frustrerande färd genom så många olika författartemperament. Men allra mest att
goda råd är så dyra att ingen rimligen borde ha råd att följa dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.