Vore jag benägen till ordvitsande skulle jag kalla
det nya numret av tidskriften Kritiker (No 41-42) för inte en vitbok, men en svartbok. Nu gör jag inte det, för ämnet
är för allvarligt för sådant. Dock är det en svart bok – med vita prickar som
förs samman av linjer, som stjärnbilder eller möjligen de där teckningarna när
man var barn och skulle följa prickar efter nummer. Eller bara något som visar
att vi hör ihop, och hör ihop gör texterna, i detta nummer som är initierat av
Khashayar Naderehvandi, som en del i hans pågående doktorandprojekt vid
Göteborgs universitet. Han delar redaktörskapet med Iman Mohammed.
Huvudnumret är en lång essä av Ken Chen, en text
som på ett sätt är ute i samma ärende som Chinua Achebe var när han på slutet
av 70-talet skrev sin nedgörande kritik av Joseph Conrads Mörkrets hjärta. Achebe hade lika mycket fel som han hade rätt, och
något liknande kan sägas om Chen. Jo, båda skriver i affekt, och det finns
mycket i kritiken som är på kornet, och det är dumt att vara lika naiv som Olof
Lagercrantz var när han tog Conrad i försvar i sin bok Färd med Mörkrets hjärta – samtidigt gör sig både Achebe och Chen
sig skyldiga till förenklingar. I sin iver att svartmåla främst kritikern
Marjorie Perloff blir ju Chen lite ohederlig i sin framställning.
Skillnaden är att medan Achebe angrep ett verk som
han tyckte hade en orättfärdig position i västerländsk kanon riktar Chen in sig
på strukturerna som sanktionerar övergrepp. Det gemensamma finns i argumentet
att vita ofelbart parodierar när de närmar sig svart mark. Chen kritiserar T.S.
Eliot för att ägna sig åt appropriering i The
Waste Land, och även den som tycker det är överdrivet borde kunna sansa sig
och finna att ämnet är värt att beakta. Det är en fråga om perspektiv, om
privilegier.
Chen angriper konceptuell poesi för att uppmuntra
oetiska beslut, genom att enbart behandla sitt material som objekt. Hennes
exempel är Kenneth Goldsmith och Vanessa Place. Goldsmith läste upp obduktionsprotokollet från den av
polisen mördade 18-årige Michael Brown i augusti 2014, och Place har ett
twitterkonto som ordagrant citerar rasism från Margaret Mitchells Borta med vinden. Därmed upprepas
strukturell rasism med rötter i historiskt slaveri, där vita poeter inte kan
använda material från svarta röster utan att objektifiera och göra våld på dem.
Han hittar paralleller i gamla dokument, visar att rättvisa och orättvisa inte
är några enkla saker.
Nä, och ämnet för det här numret av Kritiker,
identitet, är förstås helt oöverskådligt. Just därför behövs många olika
röster, och det är ju så att alla bär på sin egen historia, sina egna ärr från
tidigare konfrontationer. Vi har egna erfarenheter av att leva det vaksamma
livet, men sällan blev det så uppenbart att det ändå finns skillnader som när
Jonas Hassen Khemiri skrev sin plädering till dåvarande justitieminister
Beatrice Ask att de borde byta hudfärg för en dag.
Det här är också en storartad antologi poesi, och
blir det genom att ge utrymme åt röster som inte annars hörs. Nu finns det gott
om människor som gärna hävdar motsatsen, att systemkollapserna har fört Sverige
till en position där bara blattar syns och hörs. Här finns en mångspråkighet –
engelska, spanska, danska, norska, svenska – som tydligt visar att litteratur
verkligen saknar gränser. Ett flertal av bidragen kommer ut i bokform nästa år,
på förlag som Modernista, Rámus, Kolon (Norge), Gyldendal (Danmark) – ja, en
bok rentav på Bonniers, noterar jag med viss förvåning.
Det är alltid förminskande att tala om någon
författare som representant för något, oavsett om det är en nationalitet/språk,
ett kön, en etnicitet, eller en tidsepok eller genre. Allt detta ska raseras av
det skrivna. Jag är så förbannat trött på kritikerklichéer av slaget ”W är en
av de bästa samtida … X är den mest briljanta kvinnliga … Y är den viktigaste
ungerska … Z är den mest spännande s/f- …” Det som räknas är att författare
inte befinner sig vid sidan av någonting:
de är inte kvoterade, utan ska läsas i egen rätt. Ämnet är också större än att
bli en fråga om representation, om vems rätt det är att skildra erfarenheter.
Det enda viktiga är hur det görs.
Veronica Chang skriver en poesi full av de djärva
anspråk jag ibland kan sakna. Shadi Angelina Bazeghi skriver kärleksdikt
skuggad av oro. Maja Lee Langvad gör exakt det jag saknade i Karolina Ramqvists
hyllade essä Det är natten – det vill
säga, skriver om sig själv, om sitt eget skrivande, men utan att göra sig själv
till centrum, utan låta jaget bli en skådeplats för en diskussion av ett ämne.
Jag skäms en aning för att jag i min läsning av Maja Lee Langvads bok Hon är arg fokuserade så hårt på att
förmedla att det var en öponöppnande bok, och att jag i tidningen Vi läser
lyfte fram den som årets ”viktigaste” bok. Klart som fan att hon inte skrev den
för att upplysa mig om hur det är att vara adopterad – det viktigare i boken är
den strukturella rasism som hon möter, den ekonomiska orättvisan i adoptionen.
Hennes essä visar hur viktig boken var för henne, och med det menar hon bara
att den var viktig att skriva. Hur sorgligt det är att man så sällan möter
böcker av det slaget – böcker som man upplever är skrivna utifrån ett sådant
tvång.
Genom att hänvisa till Mara Lees avhandling När
andra skriver upprepar Lee Langvad delvis Changs argument från inledningen. När
du skriver om andras dåliga erfarenheter blir deras upplevelse inskränkt – de
reduceras till att bli inget annat än sin smärta. Så uppfattar jag Changs
kritik av Goldsmiths uppläsning av obduktionsprotokollet.
Burcu Sahin formulerar en hyperviktig fråga: ”Varför
kan svenska kritiker inte läsa våra böcker?” Det trista är att det inte ens är
en retorisk fråga, och jag vet inte heller om jag har ett svar – bara att vi,
kritikerna, kan försöka bli bättre, att jag försöker, att jag bara kan göra
mitt bästa, men att det kanske inte räcker, att det kanske inte ens går att
vara ”svensk kritiker” och förstå.
Att säga att det här är ett viktigt nummer av
Kritiker är förstås en truism. 2016 var ett uselt politiskt år, och vi kan
snacka hur mycket vi vill om att inte alla SD-sympatisörer eller alla
Trump-röstare är rasister – de är djävligt medvetna om vad de supportar. Jag
läser det här numret som en markering – en motståndshandling. Det är mindre
teoribundet än tidigare utgåvor av Kritiker, utan innehållet liknar mer en desperat åtgärd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.