En debutroman inleds
som ett familjedrama där handlingen allt mer siktar in sig på
katastrofal utgång. Det är en sällsynt raffinerad berättelse, som
följs av en givande inblick i skrivarverkstaden.
Handlingen i Negar
Nasehs debutroman Under all denna vinter är enkel nog: i det
västerbottniska inlandet bor översättaren Helene med musikern
Adam. Snön omger dem, och en neurotisk Helene plockar upp modern på
Umeå flygplats. Under några juldagar umgås de – försöker
umgås, för det är tydligt att något inte står rätt till. Helene
är hela tiden trött, irriterar sig på att mamman och Adam kommer
så bra överens.
Stämningen byggs
upp, skickligt. Man väntar sig en förlösning, en konfrontation.
Den kommer mot slutet, där Naseh förenar det ofrånkomligt
förväntade med det fullkomligt häpnadsväckande. Jag läser dessa
romanens sista sidor med uppspärrade ögon, munnen ett gapande
versalt ”O”.
I Helenes minutiösa
förberedelser anas en ängslighet, gestaltat bland annat i hur hon
tvångsmässigt tillagar lavendelskorpor, för att blidka modern.
Överhuvudtaget finns i de små detaljerna noggrant utlagda ledtrådar
till Helenes personlighet, i hur hon biter på nagelbanden tills de
blöder, hur hennes minnesbilder korrigeras av modern, hur hon
regredierar i förälderns närhet och börjar drömma om monster.
Och den där
tröttheten. Inte konstigt, kan läsaren nyktert påpeka, då hon
hela tiden är på helspänn. Hon tycker sig se något slags kusliga
varelser nere vid sjön, något som inte är människa eller djur.
Kammarspelet övergår
i thriller. Det här är en sällsynt lyckad debut, som leder tanken
in på hur bra Magnus Dahlström var med Fyr på 80-talet,
eller Carina Rydberg i sina första tre romaner. Detta åstadkommer
Naseh genom att med sitt skrivande imitera Helenes minutiösa
förberedelser.
Då är det här så
övertygande skrivet att Naseh minst av allt liknar den gängse
debutanten. Det är ett intryck som förstärks av den hundrasidiga
essä om skrivandet som vidtar efter romanens slut. Där får vi
unika inblickar i hur hon har gått till väga.
Jag säger ”unika”,
trots att tilltaget påminner om Sami Said, vars debutroman Väldigt
sällan fin följdes av en bok där han kommenterade hur han hade
skrivit sin roman. Medan den var nonchalant och jagfixerad visar
Negar Naseh en oerhörd ambition, och markerar med eftertryck att hon
har kommit för att stanna.
I essän kallar hon
sitt skrivande för en exorcism, och resonerar insiktsfullt om
psykologiska och litteraturhistoriska referenser till sin romans
tematik. Vi får också veta bakgrunden till varför Helene läser
noveller av Patricia Highsmith – den mest eleganta planteringen jag
har sett i en svensk roman på länge. Dock kunde hon ha undvarat
några slentrianmässiga iakttagelser kring den obligatoriska ikonen
Duras.
Desto mer intressant
är hennes diskussion kring hur hon frivilligt söker efter en trasig
stil, som ställer sig på tvären mot det som är helgjutet och
stringent. Hon har med den aviga stilen på ett djupt imponerande
sätt lyckats skriva en roman som förmedlar en fysisk oro.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 23/1 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.