I det besvärligaste
av format, minipocketen, med minimal skrift, presenterar förlaget
BCNVT (Bläck Charm Nostalgi Vassa Tänder) sin antologi med nio
texter som utgavs under förra året. Uppdraget gick till nio olika
skribenter, som själva fick styra över innehållet. Dessa nio
separata böcker har nu samlats i volymen Fria serien: 2013.
Då varje bok hade inledningsbokstaven i själva titeln: F R I A S E
R I E, utgör följaktligen denna tionde bok(staven) ”N”. Lite
fyndigt är det allt!
”Vad du vill”
har resulterat i nio ganska olika böcker. Det är poesi, essä,
resebrev, konst. Petter Eklund har rentav gjort ett popalbum i
textform, efter att först ha inventerat artefakter. Ur en
textsamling från sitt 80-tal har han vaskat fram åtta texter/låtar
till sitt album. Elias Hillström skriver också om musik, mestadels
om hur vi lyssnar, och hur lyssnandet har förändrats över tid. Här
blir nostalgifaktorn hög.
Han gör en
intressant jämförelse kring cd-skivans shufflefunktion, ett sätt
att lyssna som nog har blivit ännu mer vanlig med mp3-lyssnandet.
Viljan att låta slumpen styra vad du ska lyssna på härnäst. Det
påminner om hur det var på 90-talet, när jag ägnade dygn åt att
titta på MTV. Ständigt med förhoppningen: den här låten må vara
usel, men nästa låt kanske … eller nästa … näst-nästa …
etc …
Vidare bland annat
Albin Werles drömjournal. Det är en myt att det tråkigaste som
finns är att lyssna på någon som återger sina drömmar, men det
beror ju bara på att alla är så tjatigt långrandiga när de ska
berätta allt. När beskrivningen skalar bort onödiga detaljer kan
det bli fruktbart ur en estetisk synpunkt, en fragmentarisk poesi.
Man måste inte heller tyda, förklara. Det är spännande när olika
världar möts, när fantasin intar en självklar plats i
verkligheten; till exempel utspelar sig mina drömmar ofta i
barndomsmiljöer, medan jag själv är vuxen. Det är något som är
fel, platsen eller människan.
Till boken
(böckernas) höjdpunkter hör också Anna-Karin Brus märkliga
encyklopedi, som innebär felhörningar av konstnärligt slag. Så
här borde orden låta i stället, med Brus ”Flersägningar”:
Doppfunt, Gravidifet, Klimaxterium, Äcklivok … Det är kreativt,
fantasifullt, och man kan nog föreställa sig att det kunde roa den
som roas av James Joyces ordvitsande. Brus behåller delvis
modifierade definitioner från Nordisk Familjebok från 1904-1926,
vilket skapar en märklig effekt där det officiella och auktoritära
invaderas av b(r)us …
Sedan vill jag
förstås påminna om att här finns en chans att läsa Jonas
Ellerströms resebrev från Amerika. Han skriver som vanligt stiligt,
klokt, och följer mest i Edgar Allan Poes fotspår, men hinner också
genomkorsa indianreservat – och elegiskt konstatera att barndomens
pojkboksfascination övergetts av desillusionerad avsky för en
machokultur som glorifierar våld – samt en period i ett New York
som är lite luggslitet och mindre inbjudande än man tar del av
andras resereportage. Är man i Amerika eller i en(s) bild av
Amerika, undrar Ellerström, som delvis är duperad av Amerika och
delvis sakligt kritisk.
Som antologi
betraktad är det ojämnt och spretigt, men det är inte underligt
med dessa förutsättningar. Att göra vad man vill är inte alltid
det bästa – någon gång kunde en hårdare redigering ha varit att
föredra. En del av dikterna ger ett lite oklart intryck. Å andra
sidan finns det gott om charm i de andra texterna, en omedelbar
närhet som är svår att uppnå när så många intressen ska
tillgodoses.
Hej, din nya twitterbild ser ut som Voldemort. (Googla gärna) Hälsningar från hemlis.
SvaraRadera