Romanen om E.M. Forster lever
högt på sin personskildring och tidsanda, som återges skickligt. Tyvärr är
informationen om honom så minutiöst presenterad att man blir lite mätt av det
biografiska innehållet.
Författaren E.M. Forster råkar
höra två kvinnor prata om hans senaste roman En färd till Indien, som utkom 1924. När de nämner det sorgliga i
att han inte längre är så ung och fortfarande ogift får han se sig själv i en
spegelbild: ”en underlig, förvriden gestalt med ena benet vikt om det andra,
höger hand omsluten av vänster, rufsigt huvud böjt åt ena sidan.”
Denna sorgliga bild förekommer
i slutet av Damon Galguts på många plan lyckade roman om Edward Morgan Forster,
Arktisk sommar. Så skulle Forsters
fjärde roman heta, när vi möter honom 1912, trettiotre år gammal och med tre
romaner bakom sig, däribland Ett rum med
utsikt och Howards End. Båda har filmatiserats
av James Ivory, med Helena Bonham Carter. Romanen övergavs, men långt senare,
efter mer än fjorton års arbete, utkom till slut En färd till Indien.
Det är också till Indien han
åker i bokens inledning för att träffa sin vän Masood, som han är förälskad i.
Men alla män Morgan Forster förälskar sig i gifter sig, och romanen behandlar
den tafatte författarens som vid början alltså är trettiotre och fortfarande
okysst. Med Galguts ord är han ”minorit”, och eftersom omgivningen har Oscar
Wildes fängelsestraff i färskt minne är homosexualitet något som i bästa fall
kan nämnas men absolut inte praktiseras.
På gott och ont har Galgut,
sydafrikansk författare, skrivit en biografisk roman. Den är grundligt
genomforskad, utan att han låtit det bli en belastning. Hans största trick är
hur han låter karaktärerna komma till liv, och det gör han med subtilt
eftertryck. Inte bara Morgan Forster, utan även hans mamma, vännen Masood som
förblir lojal med vissa eftergifter, och spårvagnskonduktören Mohammed som han
träffar i Egypten.
Samt Virginia Woolf, som
briljerar med sin konversation i några korta sekvenser. Och tidsandan är
suveränt skildrad av Galgut, som givetvis har följt Forster i fotspåren. I sin
förra roman In a Strange Room handlade
det om en karaktär – Damon – som åker till Indien. Ett av problemen här är att
Galgut blir så angelägen att få med all insamlad fakta, att det blir ett
bokstavligt redovisande av brev och dagböcker. Hur många gånger Morgan onanerar
på kvällen, till exempel.
Att läsa resultatet blir lite
som att läsa en E.M. Forster-roman: den är bildad, men samtidigt lite avmätt. Galgut
är bra på att återge djupen och skuggorna hos Forster. När karaktären Morgan
lever ut mer och mer av sin instängda sexualitet kunde man tro att det skulle
ge honom befrielse. Snarare gör det honom mer instängd och deprimerad.
Han får i vilket fall revansch
på damerna, när han konfronterar dem med repliken: ”Jag har älskat […] Det vill
säga levt. På mitt eget sätt.” Det är
fint, närmast sublimt. Tills han snavar på en mattkant, och återvänder till den
bortkomne pojken som han förblir romanen ut.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 18/6 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.