Kan litteraturen
förändra världen? Det är inte jag som ställer frågan, utan den
norska tidskriften Bokvennen i sitt senaste temanummer ”Apokalypse
snart?” (1.2014). Förra sommaren hade svenska tidskriften 10-tal i
ett nummer om klimatsorg, och även här presenteras ekokritiska
texter.
Igen, alltså. Nog
för att vi har hört allt det här förut. Men det finns en
uppfriskande poäng i hur några norska forskare och naturvetare
visar att litteraturen tjänar på att använda en mindre dramatisk
retorik än den gängse i katastroffilmerna. Som Kristian Bjørkdahl
visar blir vi avtrubbade av att ständigt mötas av hot om att
undergången är nära.
Det kännetecknande
för de norska bidragsgivarna är att de verkar ha tröttnat på både
passiva politiker och slentrianmässiga skämt av typen ”ett
varmare klimat skulle vara gynnsamt för Norge, för då slipper vi
kylan”. Skrattar bäst som skrattar sist – inte lär det bli
människan som får sista skrattet.
Allra mest allvarlig
är lärarutbildaren Trond Arnesen i sin polemiska essä med
flertalet exempel på hur poesi kan ge alternativa ingångar i hur vi
ska förhålla oss till klimatförändringarna. Ett av hans exempel
är dikten ”Ozymandias” av Shelley, där en staty av den
egyptiske faraon Ramses II har inskriptionen ”My name is
Ozymandias, king of kings: /Look on my works, ye Mighty, and
despair!”. Men statyn är skövlad, och eftermälet är torftigt:
”Round the decay […] The lone and level sands stretch far away.”
Att Shelleys dikt
har förblivit aktuell visas av att den citeras i tv-serierna ”Mad
Men” och ”Breaking Bad”, liksom att en karaktär i Alan Moores
grafiska roman ”Watchmen” hette Ozymandias (även där citerades
dikten). Arnesen vill se orden som en profetisk varning till framtida
politiker, att de bör ta sig i akt när högmodet sätter in: ”Det
här är en dikt som bör läsas högt varje gång en politiker eller
näringslivsrepresentant slutar ha fötterna på jorden och vill
besegra hela världen med ny teknologi och evig tillväxt. Jag är
rädd för att det kan bli ofta.”
Det är inte illa av
poeten Shelley, av sin samtid uppfattad som världsfrånvänd och
alltför insyltad i eteriska abstraktioner. En annan starkt politisk
dikt är hans ”The Mask of Anarchy”, om Peterloo-massakern i
Manchster i augusti 1819, där kavalleriet mördade och sårade
hundratals demonstranter. Diktens slutord kan tillämpas inte minst i
det Jönköping som på 1 maj tillåter Svenskarnas parti att
marschera: ”Shake your chains to earth like dew / Which in sleep
had fallen on you – / Ye are many - they are few.”
Norge erkände 1992
en miljöparagraf i sin grundlag, § 110 b. Den föreskriver att
naturens resurser ska disponeras utifrån långsiktiga mål, med
tanke på kommande släkter. Eftersom politikerna antagit lagen är
det deras ansvar att ge medborgarna en natur att förhålla sig till,
inte bara i dag utan också i morgon. Då blir det lättare att
förstå den ilska som ligger bakom det norska initiativet
”Författarnas klimataktion”, som avser att bevaka hur
politikerna lever upp till miljöparagrafen.
Vi kan inte säga
att varningsklockorna har saknats, även om det nämns i
tidskriftsnumret att inhemska politiker gärna menar att initiativet
måste komma från ledare i större nationer som USA och Kina. Det är
ju uppenbart att skrämselpropagandan har spelat ut sin roll.
Kan litteratur
förändra världen? Ja, men det förutsätter ju att världen läser
litteraturen, och inte minst att makthavarna slutar fly sitt ansvar.
Inte att läsa som förströelse, utan för att det är en
nödvändighet.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 25/4 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.