Det sägs ju att
konst och kultur i vidare mening är något som är bra för
människan. Läkare skriver ut konsertbesök till deprimerade
patienter, och böcker lär vara något som gör dig till en god
människa. Det ökar toleransen, gör dig mer vidsynt.
Det där tror jag
inte ett skvatt på, vill jag buttert invända. Men ändå – konst
handlar ju om förändring på djupet. Det är något som – när
den är på riktigt – också går på djupet, och blir något som
gör saker. Art is a doing word, för att parafrasera
ett band som betytt så oerhört mycket, för mig personligen (googla
det).
Syftet är väl inte
heller att bli en bättre människa, vad nu det är. Nu har denna
oförbätterliga människa tagit del av det märkliga konstverket
Boyfrind, Christina Hagens senaste upptåg på förlaget
Basilisk. Det är en tung konstbok med foton och dithörande text på
ohyvlat charmig engelska, med dito handstil skriven med olika pennor,
som om Hagen i sin otålighet rafsat åt sig vad hon haft för
handen. Hon är dansk konstnär, men varför skriver hon på engelska
då? Kanske av samma anledning som vissa artister envisas med att
sjunga på engelska. Det skapar ett märkligt filter, som tillåter
både intimiteten och avståndet att agera helt fritt. Och balansen
mellan intimitet och avstånd, det är ju vad konst handlar om, är
på något sätt dess ultimata villkor. Den troligen medvetet
inkorrekta engelskan blir en lämplig fräck följeslagare till
historien som berättas. Där ”Boyfriend” förvrängs till
”Boyfrind”, med hjärtat som pricken över i:et.
En kvinna har idag
två alternativ som flickvän, skriver hon: antingen är hon Elvis
Presley eller gatludret. Det är en befängd variant av den gamla
dikotomin hora/madonna. Men en del befängdheter är sanna, och den
här hör dit. Kvinnan tillåts antingen vara högljudd stjärna
eller tystlåten trofé. Att prostituera sig, eller knipa käft.
Vad är pojken?
Sommarfågel (fjäril) eller något mer, resonerar hon i den danska
prologen, innan den som sagt ohyfsade råa engelskan tar vid: ”Look
at us, beggars, here comes happiness”. Men inte så värst mycket,
utan hon naglar fast förtvivlan och svartsjukan, den osunda
besattheten – hon lär ha använt foton på en före detta pojkvän
till boken.
Först tänkte jag
att det här är inget för mig: det är bara för knasigt, med dessa
nakenbilder på slappa och erigerade kukar. Jag som är så pryd att
jag duschar med förbundna ögon. En viss sorts fotokonst har jag
också svårt för, även om jag kan förstå varför alla gillar
Severus Tenenbaum. Här blir det kanske för mycket Cindy Sherman
dessutom när Hagen låter kameran vila lite för länge vid
exempelvis några prostituerade kvinnor i Paris. Olusten hänger tung
över den solkiga estetiken, med slitna naglar, människokroppar som
är oretuscherade och interiörer som är slitna och nernötta.
Berättarjaget
analyserar flitigt sig själv, är medveten om sina brister. Hon
utforskar begäret, säger chockerande saker om sig själv, men visar
också en del chockerande saker, som när hon fotograferar sin egen
abort medan den pågår, och redovisar sjukvårdspersonalens
motstånd. Hon verkar i det gränslösas område. Att det blir sex
som avhandlas är föga förvånande då, kanske mer följdriktigt.
Det är prostitutionstemat som är bokens viktigaste: ursprungsidén
var att åka till Thailand för att intervjua prostituerade, men det
blev i stället en berättelse om hennes egen fasa för makten,
hennes egna komplex för att inte vara tillräckligt smart, och en
tvekamp mot normaliteten. Det blir då en tuff uppgörelse med den
oro som är den betingelse som förhållanden vilar på, en avogt
utförd handling med och mot begärets dunkla mål: Art is a doing
word, and all that …
”Den her boyfrind
er ikke for begyndere” läser jag i en recension i danska
Politiken, och det finns nog fog för den varningen. Det är en
coffee table-bok som blir dess inverterade bild, en bok man
inte gärna skyltar med, utan skyler i sin bokhyllas mörkaste hörn,
tillsammans med Vertigo-böckerna kanske, och den tunga boken med
Klimts pornografiska skisser (som jag hade ägt om jag vore mindre
pryd).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.