HLK har tryckt
fjorton forskares diskussioner av teoretiska och praktiska lösningar
för samhällsämnena i skolan. Det är en hoppingivande bok, som
borde fungera som incitament för dem med befogenheter att påverka
skolutvecklingen.
I en av argentinaren
Borges noveller, ”Del rigor en la ciencia” (”Om vetenskapens
noggrannhet”), tillverkar medborgarna i ett avlägset rike en karta
i naturlig skala. Med andra ord har kartan identisk storlek med
riket, och täcker minsta skrymsle.
En sådan karta
skulle vara önskvärd vid en del recensioner, inte minst när jag nu
ska återge innehållet i antologin 14 röster kring
samhällsstudier och didaktik, utgiven av HLK under Hans Albin
Larssons redaktörskap. Jag önskar att jag hade 345 sidor till mitt
förfogande, inklusive fotnoter och en diger referenslista.
De fjorton rösterna
tillhör forskare knutna till HLK i Jönköping, och de skriver i
vidare mening om samhällskunskap, historia och religion, utifrån
olika didaktiska perspektiv. Didaktik handlar i korthet om vad som
påverkar undervisningen. Det är en stor ”hur?”-fråga, som
borde intressera alla som har något att göra med skolan.
Bokens syfte är
också att vara ett inlägg i debatten kring skolans innehåll,
utbildningens villkor och kvalitet. En bärande tanke hos flera av
bidragsgivarna är faran i att låta andra discipliner infiltrera det
egna ämnet. Det här kan vara att samhällskunskapslärare
undervisar om religion, men kan också sträckas ut till det som
tidigare kallades ”infärgning” eller ”implementering” och
numera ”arbeta med programmålen”, det vill säga att
undervisningen i det egna ämnet ska riktas mot programmets
övergripande mål.
Att en elev som
läser Naturvetenskapliga programmet i ämnet Svenska byter ut
Voltaire mot Celsius under upplysningen och Stagnelius mot Berzelius
under romantiken. Men då underskattar man vikten av genuina
ämneskunskaper, och risken är förstås att det blir ytliga
kunskaper som förmedlas och diskuteras.
På sätt och vis
måste all undervisning börja med stereotyper och schabloner, med
förenklingar. Därefter ska dessa enkla sanningar utmanas. Kunskap
handlar om att lära sig uppskatta och umgås med sitt tvivel. Att
tappa fotfästet, släppa sargen, våga sig ut på tunn is. Flera av
exemplen som redovisas här är föredömligt ambitiösa, och man kan
bara hoppas att de som läser boken fattar att det krävs omfattande
planeringsarbete för att upprätthålla en sådan nivå med sin
undervisning.
En risk med att
sammanfatta forskning är förstås att det blir ytligt och
förenklat. De som skriver i den här boken riskerar att hamna i
samma bryderi som kartograferna i Borges novell (kartan viks ihop och
hamnar på skräpkammaren). Varje summering tenderar att landa i
schabloner.
En annan risk är
att forskningen är ensidigt vänd mot anglosaxiska pionjärer. Dels
saknar slutsatserna variation, och dels påverkar det språkbruket
hos skribenterna, som är lite för förtjusta i anglicismer och
hemsnickrade översättningar som inte är läsbara på svenska.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 20/2 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.