Norrbottens röda
stjärna Mattias Alkberg skriver punkdikter som kommenterar samtiden på ett
spontant och småslarvigt sätt. Det är skarpa kantiga dikter som klarar sig bra
utan distade gitarrer.
De senaste tjugo åren
har samhället rört sig mot mindre solidaritet och mer individualitet. Ja,
mindre av gemenskap och mer av mentaliteten roffa åt sig. När John Donne i en
predikan slog fast att ingen människa är en ö skulle hans ord gälla som sanning
i fyra hundra år. Inte nu längre.
Så uppfattar jag
symboliken i att Mattias Alkberg ger sin sjunde diktsamling titeln ”Ön”. Där
bor människan, säger han, på ön, i isolerade enheter. Och det här är en kuslig
liten bok om det förändrade och försämrade samhället, skriven av någon som
frustrerat betraktat hur cynismen har normaliserats.
Förutom som poet
känner vi till Alkberg som produktiv låtskrivare och artist, dels i ett av
90-talets bästa svenska indieband The Bear Quartet och dels sedan 2004 i olika
konstellationer under eget namn. Några hits att tala om finns väl inte, men det
är orättvist att ”Skända flaggan” från 2013 inte blev det.
Där sjunger han om
kungafamiljen, något som sätter avtryck i ett par av dikterna i den nya
samlingen också. Liksom några variationer av den gamla barnramsan ”Mor ror, far
är rar”. Men framför allt dikter om människor, vanliga människor: ”Jag ville gå
ut för vädret var vackert med nästan inga moln / Men jag ville inte tvätta av
mig blodet / Och förresten hur / misstänkt eller misstänkliggjord”.
Det lågmälda
tonfallet bärs fram av ett norrbottniskt vemod, och det kan behöva påpekas, att
det är ett vemod av annat slag än allt annat svenskt vemod jag känner till.
Alkberg kompromissar inte med sin integritet, och balanserar mellan uppgivenhet
och indignation. Han skriver spontant och till synes oredigerat, något som ger
en närhet till innehållet som är relativt sällsynt i svensk samtida poesi.
Ungefär så här: antingen
står du ut med hans nonchalans eller så uppfattar du den som slarvig. Hans ideal
ligger i punkens explosiva anti-estetik, med referenser till insomnade
amerikanska 90-talsband och Ulrike Meinhof. Alkberg står stadigt på egna ben
som poet, och behöver inte hänga på sig en ostämd elgitarr för att det ska
svänga lika vasst som skevt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.