Veronica Roths
nyskrivna trilogi Divergent jämförs oundvikligt med den
omåttligt populära Hungerspelen-serien. Även detta är
ibland andlöst spännande, med några skarpa larm om faror som
väntar oss.
Jodå, här finns
gott om dramatik och spänning, när sextonåriga tjejen Beatrice
tvingas svika sin familj och välja en ny falang av de sammanlagt fem
som samhället är indelat i – det här kan erinra om
sorteringshatten på Hogwarts. Vi befinner oss i ett framtida
Chicago, lagom luggslitet och dystopiskt, med oroande föraningar om
krigsrustning.
Beatrice blir Tris,
när hon hamnar hos ”De tappra”, och genomgår en prövotid för
att kvalificera sig. Men den är inte värre än att hon har tid att
förälska sig i en instruktör, och taturera sig rätt många
gånger. Ja, det liknar nästan reklam med alla återkommande stunder
vid tatueringsnålen.
Tris valhänta möten
med instruktören som heter Four är skildrade lika valhänt av Roth.
Tris är förstås lika klumpig som Bella i Twilight-serien,
och de frekventa likheterna med tidigare succéer som Harry Potter,
Twilight och Hungerspelen må vara en belastning: den som förväntar
sig originella grepp har missförstått något väsentligt.
Däremot lyckas
spänningsmomenten stundtals vara rejält oroande, och det sker
förstås tack vare att Roth har lyckats gestalta Tris så bra.
Hennes påtvingade kamrater i den nya falangen är desto mer anonyma,
men de kanske utvecklas vidare när serien fortsätter, och tillåts
vara mer än obetydliga skuggor i kulissen.
Tris är förvånande
mångsidigt tecknad, och blir aldrig endimensionell, så där
odrägligt hyvens och rekorderlig som protagonister i en hårt styrd
genre annars riskerar bli. Nej, hon är mer av pragmatisk överlevare,
som väljer att slåss ohederligt när omständigheterna så kräver.
Det är mer realistiskt än renhårigt.
Jag hittar också
något som möjligen är en subtil pik mot den kanadensiska
författaren Margaret Atwood, när Roth låter en av sina mest
osympatiska karaktärer dela efternamn med henne, liksom förnamnets
initial – den tarvliga Molly. Atwood har ju själv bidragit till
S/F-genren, med romanen Tjänarinnans berättelse.
Som inledning till
serien är det alltså löftesrikt med denna första volym. Den är
effektivt berättad, i episoder som raskt avlöser varandra.
Atmosfären är mer än lite otäck, och det är upplagt för en lika
laddad fortsättning.
Det som fungerar
allra bäst med boken, och som troligen gör den smått oemotståndlig
för yngre läsare, är att de dilemman Tris möter ändå är
allmängiltiga: det handlar om att möta utmaningar, att visa mod, ta
ansvar, och konsten att tygla hemligheter, men också om svåra
lojalitetsval. I den här framtiden lyder mottot ”Falang före
blod”, vilket alltså betyder att familjen är mindre viktig än
din funktion i samhället.
Läst så blir Roths
dystra historia en besk samtidskommentar, och något av en varning
inför de bistra tider som väntar. Då blir det här både mörkt
och trovärdigt, där man läser med bävan när hemskheterna trappas
upp vid slutsidornas obligatoriska strid.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 15/11 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.