242 är inte bara
ett svenskt höjdhoppsrekord från 1987 (Patrik Sjöbergs världsrekord). Det är
också klockslaget då jag lägger ut denna text. Och Front 242 är ju namnet på
belgiska 80-talspionjärer i genren body, så det är ytterst passande att Fredrik
Strage, som gjort så mycket för denna genre, väljer 242 som titel på sin nya samling texter. Det råkar vara just 242
fredagskrönikor från DN, från 2005 till 2017. Eftersom han älskar body lika
mycket som han verkar avsky idrott är det ingen vågad gissning att han mer
syftar på Front 242 än på Patrik Sjöberg.
Eller? Sjöbergs
persona som höjdhoppsstjärna – rebelliskt rökande på innerplan och arrogant
självsäker i intervjusituationer – torde ha potential att attrahera Strage, som
ofta väljer att skriva om såriga, trasiga artister. Det jag bland annat tycker
om är oförutsägbarheten, att han är så bred i sin musiksmak, och hittar något
även hos artister som andra ratar (som just body, eller hårdrock, eller framför
allt den gotiska rocken, som aldrig fått något erkännande hos Strages
kolleger). Eller Turbonegro, vars basist Thomas Seltzer skrivit förord: ett
exemplariskt förord, som borde bli stilbildande, fullt av befängda hyperboler
som det är. En hyllning, kryddad med elakheter, underbart att läsa. Ett helt
kongenialt förord, eftersom hyperbolen är det största (överdrivet största!)
verktyget i Strages verktygslåda.
Att skriva
intelligent om populärkultur är inte det lättaste. Jag håller Strage som
överlägsen bland svenska popsnören, och det beror nog i första hand på hans
mod. Han är tillräckligt insatt för att inte bli patetiskt trendängslig – i en
smått genialisk gest lyfter han in sin kompis Hipster-Kristofer som ett alibi,
för att peka ut det absurda i hipsterismen.
Den modigaste, men
också den roligaste. Strage är rolig i kraft av sitt mod, vill jag hävda. Han
hittar ofta unika vinklar, och är så snabb i tanken att de blixtrande
insikterna inte ens hinner landa innan de slår ned på nästa exempel, nästa
referens, nästa allusion eller koppling till något som man inte har en aning om
hur han tog sig dit. Han associerar utan skyddsnät. Rolig humor måste gå över
gränsen, eller åtminstone testa den, vidröra den ovarsamt, och jag tycker väl
att bara en krönika om självmordsbombaren från Tranås kunde ha strukits (den
refuserades av DN, men att den publiceras nu åtta år senare är knappast till
någons fördel).
Som kompensation
får vi några oerhört fina texter. Finstämdhet är kanske inte det första man
förknippar Strage med, men när han skriver om sin vän som dog 18 år gammal är
det tydligt att det nog bara en tidsfråga innan han överger det här formatet
för att söka sig mot andra vyer. Inte för att världen behöver fler journalister
som skriver skönlitteratur, men fiktionen skulle nog må bra av ett besök från
någon som kan skriva så här våghalsigt och vidlyftigt och komma undan med det.
Åtminstone finns
embryon till mer litterära utsvävningar i de krönikor som skildrar vardagslivet,
med återkommande gäster som inte bara Hipster-Kristofer utan också Metal-Christoffer,
Depeche-Andreas, Klick-Greta, Body-Karin och Biomech-Cornelia. Och på senare år
allt fler krönikor om dottern som gillar Dolly Style.
En mening som kan
sägas summera Strages estetik finns i en av kanske lite för många krönikor om
vinylskivor. Men den meningen är så gullig att man kan förlåta vissa repetitiva
drag: ”Personer som säger att solnedgångar är det vackraste som finns har nog aldrig
sett röda sjutumssinglar.”
När man följt Strage
slaviskt på fredagarna blir vissa mönster kristalliserade. Som att han
återkommer till vissa ämnen lite för ofta. Eller att han är lite för förtjust i
cirkelkompositionen, det vill säga att den sista meningen knyter an till den
första. Det här urvalet sållar bort en del sådana skönhetsfläckar, men ger
fortfarande en rättvis bild av kontinuiteten i hans skrivande. Svårare är det
att fördra att en i andra sammanhang så pedantisk skribent stavar fel på det
viktiga namnet Stendhal.
Men det är grinigt
att klaga på sådant, när resten är så generöst fördelad. Strage rör sig gärna i
utkanten av det populäraste, vid det som befinner sig längst ut i den svans som
Chris Anderson kallade The Long Tail.
Där berättar han med den entusiasm och förtjusning som bara tillkommer den som
bryr sig på riktigt om öden som nästan alltid är fascinerande. Och när han tar
sig an det populäraste, som Tomas Ledin, gör han det med en oväntad vinkel, det
vill säga Ledins relation till Satan. En krönika som jag är villig att ta gift
på utgör denna samlings greatest hit.
Det är ett
skrivande som tar ställning, som äntligen beskriver ”det groteskt överskattade
Oasis”. Den typen av sälta behövs hos någon som annars sockrar sina texter så
gravt, och även i efterordets intervju med sig själv liknar sina texter vid
godis.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.