I
ett av de motton som inleder Claire Harmans på många plan fina men inte
oproblematiska biografi Charlotte Brontë.
A Life citeras den äldsta av de besynnerligt
talangfulla Brontë-systrarna: ”talented people almost always know full well the
excellence that is in them”. Det stämmer nog att för en viss typ av begåvning är
självsäkerhet inget val: den är något du rör dig efter, en egenskap som
vägleder och går framför dig.
Harmans
bok utkom sent förra året, som inledning till årets jubileum (det är 200 år
sedan Charlotte Brontë föddes – om du har missat det befinner du dig på fel
ställe). Liksom många relativt nya engelskspråkiga biografier går den utmärkt
att läsa som en roman, det vill säga att det är betydligt mer av gestaltning än
ensidiga faktareferat. Det finns för all del tidigare förebilder, som Richard
Holmes exemplariska biografier om romantikerna Shelley (The Pursuit) och Coleridge (Early
Visions och Darker Reflections).
Ett
liv i koncentrat, det kan ju vem som helst skriva, och en biografi är ändå
något annat än encyklopediernas torftiga redovisningar på 300 ord. Men också
något mer fördjupande än säg essäns vidlyftiga och ibland fascinerande infall
på 3000 ord. Harmans bok är rätt koncentrerad, och saknar därför i stort sett
döda punkter. Gott om döda syskon är det dock i denna bok.
Mycket
har sagts om de excentriska syskonen, och allt är nog ännu inte sagt i detta
ämne, inte ens efter denna bok. För en bok som handlar om en enskild medlem av
familjen måste ju diskutera även syskonen. Även fadern Patrick hade sina
egenheter; Harman uppehåller sig mest vid hans tvångsidé att inta sina måltider
i avskildhet. Men vi kan också lära sig att det finns tematiska kopplingar
mellan Charlottes roman Jane Eyre och den roman fadern skrev många år tidigare,
The Cottage in the Wood, där en
godhjärtad flicka lyckas få en vivör att sluta synda.
En
tes Harman lanserar är att Charlotte många gånger blev åsidosatt i
syskonskaran. Som barn av äldsta dottern Maria, det största geniet, hon med
störst framtidsutsikter. Det är en mer än skrämmande tanke att denna Maria
Brontë, som dog som elvaåring, kunde ha överträffat Charlotte och Emily som
författare. Men också av den något yngre Elizabeth, lojal följeslagerska till
Maria. Och av Branwell, som ende son den givne arvtagaren. Samt av den
individualistiska och självständiga Emily, liksom av Anne, som i egenskap av
minstingen var uppmärksamhetens centrum.
Med
tanke på att Jane Eyre så många gånger kallas ful är det förstås intressant att
ta del av hur Charlottes klasskamrat Mary Taylor såg på den kända målningen
utförd av konstnären Richmond 1850, en klassisk eller med nutida språkbruk
”ikonisk” bild, som förstås utgör omslaget till denna bok. Målningen är den
enda pålitliga avbilden som finns av den vuxna Charlotte Brontë (hon var
troligen arton när brodern Branwell målade sitt ögonblicksporträtt av
syskonen). Mary Taylor menade att det var en alldeles för insmickrande avbild
av en så ful kvinna. Vi får veta en hel del om dålig hy, avsaknad av tänder och
även avsaknad av konventionell kvinnlig charm (ett ämne Harman borde ha
utvecklat).
Nog
för att Harman skriver som en romanförfattare i så måtto att hon gestaltar och
karakteriserar bra, ger liv åt människorna hon skriver om. Hon avstår
lyckligtvis från att spekulera i onödan, utan ser till att ha rejält på
fötterna först.
Det
finns visserligen några skönhetsfläckar i denna oftast välskrivna bok. Som de
anakronistiska inslagen, där vi får veta att Charlotte Brontë minsann förebådar
Proust och Freud och stream of consciousness och postmodernismen och så vidare.
Enligt mitt förmenande behövs inte dessa långsökta äreräddningar för att säkra
hennes rykte: det går utmärkt att läsa Charlotte Brontë som en traditionell
författare. Om inte annat är en ledtråd att alla hennes romaner utspelar sig
strax innan nutiden: hennes estetiska ideal låg snarare bakåt än framåt i
tiden. Att behöva läsa redogörelser för hennes affärer med järnvägsaktier är
väl inte heller så upplyftande.
Det
som också drar ned intrycket av Harmans bok är att hon så många gånger finner
det påkallat att trakassera brodern Branwell, och dömer ut honom både som
konstnär och författare. Det är sant att han blev alkoholist och
narkotikamissbrukare, och att hans litterära verk inte riktigt når upp till
systrarnas storhet. Han var ändå fullt delaktig i deras gemensamma skrivprojekt
som tonåring, och var därför viktig i skapelsprocessen, i det som ledde fram
till de remarkabla debuter de gjorde 1847-1848. Men även delar av romanen The Professor bär inslag som är hämtade
rakt ifrån Branwells bidrag till den Gondal-saga han skrev tillsammans med
Charlotte, och hon utnyttjade dem till att ge skildringen en maskulin
prägel.
De
här småböckerna de skrev fungerade ju i hög grad som konkurrens, där de tävlade
i vem som bäst kunde imitera förebilderna, i första hand de romantiska
poeterna, Byron och Wordsworth, och romanförfattaren Walter Scott. Att de
uppfann egna världar kan ha sin förklaring i att de kände till Coleridges
experiment med Ejuxria, berättelser som också förebådar fantasygenren. Formatet
motiverades delvis av att faderns dåliga syn inte skulle upptäcka exakt vad de
skrev – som bekant gav han dem sensationellt nog fria händer till sitt
omfattande bibliotek, och förbjöd dem åtminstone inte att skriva, om än han nog
i egenskap av präst skulle ha haft synpunkter på innehållet i de fantasyartade
berättelser som växte fram. Att de skrev i smyg tillät dem att experimentera
fritt i avseende både språkligt och innehållsmässigt. Nog är det också
anmärkningsvärt att det är en fjortonårig Charlotte som skrev diktstrofer som
denna:
None can tell the bitter anguish
Of
those lofty souls that languish!
With
Grim Penury still dwelling
Quenched
by frowns their sacred fire,
All
their powers within them swelling
Tortured
by neglect to ire.
Annars
kunde Charlottes stavning vara usel. Harman menar att det är märkligt, men jag
tror det kunde vara ett medvetet uppror. Att både Charlotte och Emily mycket
väl visste hur det skulle vara, men hade det frigörande i att göra revolt.
Det
går att hitta åtskilliga paralleller mellan Charlottes romaner och hennes liv,
och Harman visar i vilken grad romanerna är självbiografiska. Att Lucy Snowe i Villette erfar ett opiumrus ska dock
vara fria fantasier, enligt vad författaren berättat för Elizabeth Gaskell.
Fast hon hade ju anledning att inte avslöja att hon prövat opium, med en bror
som var så beroende att det på ett påtagligt sätt tog livet av honom.
Den
snillrike fadern tog namnet Brontë, eller etablerade stavningen sålunda, efter
det grekiska ordet för åska. De diakritiska prickarna var hans eget påfund. En
av karaktärerna i Charlottes ungdomsromaner hette Charlie Thunder, och hon
använde det som ett av sina manliga alias när hon skrev brev. Annars är det
förstås intressant att läsa om bakgrunden till de manliga eller åtminstone
androgyn pseudonymer de tog när de debuterade med diktsamlingen ett par år
innan romanerna utkom. Currer var namnet på en förvaltar på Cowan Bridge,
flickskolan som bildat modell för Lowood, och Ellis hette hjältinnan i
d’Arblays roman The Wanderer, som
Emily mer än troligen hade läst. Det är gott om sådana upplysande ögonblick –
som att det var förlaget som i sista stund ändrade titeln till Charlottes först
publicerade roman, och fick den att lyda Jane
Eyre. An Autobiography, Edited By Currer Bell. Det är också viktigt att
tänka på att Charlotte hade läst Emilys Svindlande höjder när hon skrev Jane Eyre,
något som kan förklara de gotiska inslagen, som ju saknas i hennes egentliga
eller avsedda debutroman The Professor,
en bok som refuserades nio gånger, även efter att hon blivit storsäljande
författare med Jane Eyre.
Men
de debuterade alltså gemensamt med en diktsamling, en bok som nådde fler
recensenter än köpande läsare. Av de 1000 exemplar som trycktes hade efter ett
år endast två böcker sålts. Så småningom hittade förstaupplagan ändå fram till
författare som Lewis Carroll och Emily Dickinson.
Senast
det skrevs en storsatsande biografi om Charlotte Brontë var Lyndall Gordons A Passionate Life. Jag minns den som
något starkare än Harmans bok, men det var länge sedan jag läste den (den kom
1994). Min bedömning är att det inte finns så värst mycket nytt i Harmans bok –
det nya skulle då vara att hon lanserar en teori kring dödsorsaken, men sådant
får förbli spekulationer. Gaskell skrev den första biografin, och hade fördelen
(och delvis nackdelen) att ha träffat författaren, och även intervjuat folk som
kände henne. Det har ändå blivit en lite väl påhittig och påhittad bok. Därför
ska man nog hellre läsa Harman.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.