Att
det är kvinnorna som bär upp kulturen i Sverige har sedan länge utgjort en
truism. Kvinnor går på offentliga föreläsningar, teater, klassiska konserter, och
det är kvinnor som läser böcker. I huvudsak äldre kvinnor. ”Kulturkoftor”, som
de nedlåtande kallas.
På
smålit, litteraturfestivalen på Spira i lördags, dominerar självfallet de äldre
kvinnorna. Men jag ser också många män här. Förhållandevis många män. Oväntat
många män. Och alla är inte pensionärer heller. Under dagen rör sig strida
strömmar av läsintresserade i olika åldrar mellan utställarnas bord fram till
intervjuerna på caféscenen. En del av dem så unga att jag igenkänner en av mina
gymnasieelever, som pratar med författaren Mats Strandberg. De har haft
bokcirkel om Cirkeln.
Ebba
Witt-Brattström vill avskaffa begreppet ”kulturkoftan” till förmån för
”kulturkvinnan”, som till skillnad från ”kulturmannen” inte gör sig beroende av
andras dyrkan för sitt eget välmående. Med ett bekant exempel från Virginia
Woolf, som menade att män skildrar sig själva i dubbel storlek, vill hon slå
hål på myten om kulturmannen. Ta ned honom på jorden, se honom i naturlig
storlek.
Med
nymornad hätskhet visar Witt-Brattström värdet i fyndiga oneliners. ”Det finns
inget känsligare släkte på jorden än män.” ”För hundra år sedan började det gå
utför för kvinnorna.” ”I kvinnliga romaner är mannen ett klart uttalat
reformprojekt.” Hennes ord får min penna att glöda, liksom mina öron. Hennes
bärande tes är att män inte gärna läser kvinnor, för män tål inte att skildras
i naturlig storlek, så som kvinnor gör i sina romaner.
Tyvärr
hade hon bråttom vidare till nästa evenemang, och missade Karin Bojs, som
intervjuades senare på kvällen. Bojs vann Augustpriset i höstas i
fackboksklassen för ”Min europeiska familj”, och tipsade indirekt
Witt-Brattström om urtida barder vars uppgift var att i patriarkalisk ordning
hylla den manlige ledaren. Det var också spännande att höra att min
pollenallergi kan vara en hämnd från de neandertalare som vi utrotat: 2 % av
min DNA härstammar från dem.
Mats
Strandberg tyckte det var en fin komplimang när Anders Rydell berättade att han
mått illa när han läst skräckromanen Färjan,
och sa ”tack så mycket”. Sådana är ju skräckens villkor, och Strandberg visade
pedagogiskt att melodramen, pornografin och skräcken räknas som kroppsgenrer,
som en förklaring till deras låga status.
Medan
en förkyld Gellert Tams tappert pratade om Lasermannen,
en fackbok som tyvärr förblivit aktuell. Det är en kuslig bok, eftersom den
skildrar en tid som på ett plan känns avlägsen och främmande, men på ett annat
plan besvärande bekant. Eller som Rydell sa: inte slutet på något, utan en
början på en ny epok.
Kvällsprogrammet
tog sedan snöpligt nog slut, efter dessa fyra aktuella författare, med en
imponerande spännvidd. Att lyssna till så vitt skilda ämnen är berikande i sig,
speciellt med fyra så disparata författartemperament.
Det
fanns förstås gott om intressanta inslag även under dagtid. Indiepoeten Johan
Holmlund läste dikter. Annika Paldanius, som nyligen debuterat med buller och
bång med Jag vet allt det här, borde
uppgraderas till kvällsprogrammet redan nästa år. Sara Löwestam intervjuades om
sina ungdomsromaner.
Och
invigningstalaren Anne-Marie Körling, Sveriges läsambassadör, talade snyggt om
läsupplevelser, om hur det lästa kommer till liv i oss och kan användas i
praktiska situationer som uppstår. För hela festivalen handlar ju om just
detta: om läsningens betydelse, och då glömmer man ofta bort att den har just
en praktisk betydelse. Den lär oss hur vi ska leva.
Att
vandra runt bland utställarna kunde man också göra. Av en av dem, Fredrik Bergman,
köper jag den nyutgivna Punkserier av
Mare Kandre. Inte för att motbevisa Witt-Brattströms tes att män inte läser
kvinnliga författare. Utan för att medan mina jämnåriga läste Jack Kerouac, Ulf
Lundell och Herman Hesse, då läste jag Kandre, Marguerite Duras och Virginia
Woolf. Inte långt därefter också Ebba Witt-Brattström.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 8/2 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.