Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

30 apr. 2011

Nya titlar


Om du tycker att det blir för mycket eller för krävande med Henrik Langes bokserie 80 romaner för dig som har bråttom (eller 96 ...), där han sammanfattar böcker i fyra serierutor, kan vända sig till Dan Wilburs blogg, där han dagligen döper om en roman, och sammanfattar dess handling i en ny titel. Jag borde samla mig och ge honom något förslag, för varje fredag gör han ett omslag till en föreslagen titel, men vad skulle jag säga? Att Ibsens Ett dockhem borde ha hetat What Did You See in Him? Min favorit för stunden är kanske den här: Just Kill Yourself Already!, som Goethes roman om Werther kunde ha hetat i stället ... Och innan någon av mina läsare får för sig något, kan jag upplysa att Wuthering Heights redan har fått titeln My Teacher Ruined This - - -

4 kommentarer:

  1. Stolthet och fördom av Jane Austen kanske kan bli "Smart men pank kvinna söker rik romantiker för äktenskap"
    Och flera av Dickens kan bli "Pank ung man söker okänd välgörare"

    SvaraRadera
  2. Mm, det finns definitivt ett mönster hos dessa författare ...

    SvaraRadera
  3. Dantes Inferno - "Getting Down to Satan"
    Strindbergs Inferno - "In League with Satan, Guided out by the Powers"

    SvaraRadera
  4. Och Miltons Paradise Lost: On Being of the Devil´s Party Without Knowing It.

    SvaraRadera