Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

18 apr. 2011

Läsning för folk och katter

I dag sänds sista avsnittet av Bokcirkeln i P 1, där Johanna Thydell, Lars Gustafsson och Babben Larsson har läst Murakamis Fågeln som vrider upp världen. Det har varit långa, vindlande samtal, som ibland har gått lite väl långt utanför boken, men tack vare programledarens milt styrande hand har de alltid landat med fötterna på marken. Boken är väl också likt detta samtal: bångstyrigt på väg åt många olika håll. Det är fint när helt olika temperament läser och diskuterar utifrån sina förutsättningar och olika erfarenheter.

(Bilden: katten Mouse läser också The Wind-up Bird Chronicle.)

3 kommentarer:

  1. P1:s bokcirkel är en riktig höjdare. Jag håller med dig om de den här gången ibland gjorde utvikningar som hamnade utanför ämnet, men det blev ändå intressant. Jag läste boken för något år sedan, men det har varit som ett kärt återseende att lyssna på panelens analyser. Även denna gång har den varit väl sammansatt och tillfört olika perspektiv.
    /Maria

    En annan bokcirkel som är värt att lyssna på är förra årets version med Blonde av Oates. Den panelen var kanske ändå mer differentierad. Mera sånt - det blir bra radio!

    SvaraRadera
  2. Jag blir lite bekymrad för katten, så där nära texten ska man inte vara ens om man är välutbildad. Glasögon kanske skulle hjälpa?

    SvaraRadera
  3. Mm, jag var mest oroad för att de skulle säga något om Selma Lagerlöf! Nu har jag inte hört sista avsnittet än, jag gör det i morgon.
    Och ja - den där katten ser inte frisk ut! Är alla bokstäver grå?

    SvaraRadera