Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

20 apr. 2011

Läsa mellan rader

Johan Kant skriver i Expressen om den ideologiskt styrda lärarutbildningen, och att det aldrig kommer att bli någon vändning på de dåliga skolresultaten förrän vi inser att man måste lära sig läsa. Lära sig läsa! Ja, och det är varken för tidigt eller för mycket sagt. Och för varje bok jag läser måste jag uppfinna ett nytt sätt att läsa, lära mig läsa på nytt. För att roa mig själv gjorde jag ett LIX-test på min bok om Virginia Woolf. Jag fick följande diagnos: "Textens läsbarhetsindex är 58, vilket innebär att den klassificeras som svår, normalt värde för officiella texter." Jag var två poäng från "Mycket svår, byråkratsvenska". Genomsnittlig meningslängd är 18,33 ord / mening, och andelen långa ord 39,19 %.

(Bilden: Morrissey i badkaret i videon till "Suedehead". Det är lite roligt att han läser Lord Byron, men det beror nog mest på att James Dean hette Byron i mellannamn - videon är en enda lång hyllning till Dean.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar