Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

18 jan. 2011

Sink or swim is the business I´m in

I drömmen simmar jag med lika stort besvär som i den icke-drömda tillvaron, så jag fattar genast när jag befinner mig i vatten att det här inte kommer att sluta bra, att jag borde försöka ta mig därifrån. Men det går långsamt, och jag är hela tiden rädd för djupet, för krampen, för att jag ska glömma bort att åstadkomma de där nödvändiga rörelserna för att flyta. Jag lärde mig simma sent (i verkligheten), och behärskar fortfarande bara till nöds det som kallas för bröstsim. I den här drömmen är jag nedsänkt i det gamla vanliga grumliga vattnet, där ingen sol syns till (varför drömmer jag aldrig fram badhus i stället?), och hela tiden på min vakt, beredd att kämpa för mitt liv. Tills jag vaknar, våt i ansiktet - - -

5 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska ta simborgarmärket. Det lär hjälpa även mot sjunkningsdrömmar. Håhå. Själv brukade jag drömma om båtar som sjönk ( ja, ett par har man väl sänkt i sitt liv). Men inte längre, men så både ror, paddlar och - vid exklusiva tillfällen - seglar jag.

    Men att jag går naken på Roslagsgatan tycks jag inte kunna göra något åt.
    Gabrielle

    SvaraRadera
  2. Mm, men jag tror att jag fixade det, när jag väl lärde mig simma. 200 m, va? Där går väl gränsen för min uthållighet i vatten ... Eller gick, det var nog länge sen jag simmade så (relativt) långt ...
    I mellanstadiet brukade vi sno en liten båt - eller båt, tja, ett slags badkar i trä, snarare - och ro ut i ett litet vattendrag, mycket spännande. Jag minns inte om jag var simkunnig då, men jag höll masken ...
    Nakendrömmar! Freud vet allt som sådana ... Men de lär betyda något annat än man tror, eller så vill Freud bara göra sig märkvärdig ...

    SvaraRadera
  3. Jag tror det handlar om skam, och motsatsen till skam; kanske att visa sig som man är, och vår lilla rädsla för det.
    Går man frimodigt gatan fram naken i en dröm, så har man kanske inget hos Freud att göra. Vad vet jag?

    SvaraRadera
  4. Rent allmänt tror jag inte på att tolka andras drömmar. Den tolkningen kommer nog mer att handla om uttolkaren själv. Likafullt tycker jag du beskriver något om din situation genom att berätta din dröm. Jag tror jag förstår något. Undran: visst finns det ett mellanting mellan att simma / drunkna? Eller är det bara döda fiskar som flyter med strömmen?
    - My.

    SvaraRadera
  5. Mellan sjunka och sjunka - - -
    Rörelsen nedåt fascinerar: descensionen -
    Jag har svårt för drömtydning /-tolkning: en dröm är en dröm är en dröm ...

    SvaraRadera