Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

19 jan. 2011

Smile(y)

På lektionen diskuteras IT-samhällets påverkan på skriftspråket, och vi redogör för de nya skriftspråken sms-språket, chatt-språket, blogg-språket, och så vidare, och jag meddelar att jag aldrig i hela mitt liv har skrivit en smiley. - En sur smiley då? frågar en försynt elev, och jag låtsas inte höra. Något senare får jag ett förlupet sms, helt felskickat, förstår jag rätt snart, då det handlar om en förfrågan om att lägga upp en balklänning. Ett par smileys, kryptiska förkortningar som jag ändå tyder rätt lätt (iaf, lr). Jag raderar, lägger förkortningarna på det så kallade minnet. Det lär ha varit Abraham Lincoln som uppfann smileyn - men det är inte tillräcklig anledning för mig att börja skriva dem.

9 kommentarer:

  1. Försök inte Björn! Jag minns när du gjorde det!

    SvaraRadera
  2. Jag använder smileyn i sms, mail, kommentarer, ofta en leende, bara för att jag själv ler åt det den andra personen skrivit. Ofta tycker jag att det är ett ganska bra substitut för riktig mimik, då man är i behov av det. Fast i längden leder det nog till ett fattigare språk, där förmågan att uttrycka sig mer subtilt försvinner, så jag förstår ditt motstånd.

    SvaraRadera
  3. Motstånd och motstånd: jag lägger mig inte så mycket i vad andra gör, men det kanske är just som du säger, Noémi, att jag känner att det är något av den där subtiliteten som man går miste om.

    SvaraRadera
  4. Jag pepprar med smileys hm jag är lite amerikansk..
    det ser t ex så tomt ut så här

    Vänliga hälsningar

    Lovisa

    eller bara att skriva Hej.
    med punkt och inte dra till med ett utropstecken.
    Hm och jag blev sur på den där kvinnan i Skavlan, minns inte vad hon heter.. som skrivit en bok om den amerikanska smileykulturen. Och så blev jag arg på mannen som gått överlevde en flygkrasch (och vad han gjorde efteråt är svårt att tänka på) och sedan SABBADE sitt liv, länge. Men jag har ännu inte uttryckt det såhär :(
    Den gubben är nästan oanvänd i min vokabulär.

    SvaraRadera
  5. Själv blir jag mest sur på Skavlan, tycker att han ställer samma trötta frågor till alla gäster - men det är länge sedan jag tittade, han kanske har bättrat sig (oj, nu gjorde jag nästan en smiley efter den meningen, jag får passa mig - oj, nu blev det nästan ett utropstecken också ...).
    Men - jag har andra olater, & they are obvious as snow - - -

    SvaraRadera
  6. Jag var också sur på honom och tittade inte alls ett tag men nu tycker jag precis just det, att han har bättrat sig.. men jag är lite motvalls ändå ser inte i realtid utan spelar in (jag fattar inte hur du kunde titta på Lets dance.. fy det gjorde jag 1 GÅNG och det var ett unket program).
    Hm snow..

    SvaraRadera
  7. Va? Har jag tittat på Let´s dance? (Hur) gick det till - - - Nä?

    SvaraRadera
  8. Joo det minns jag.. eller kan jag ha drömt?! Hm jag är rätt övertygad om att du i alla fall har sett 5 minuter (illa illa). Let´s burn down the tv4studio.

    SvaraRadera