Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

3 jan. 2011

Oväder

I Tidningen Kulturen läser jag en intressant essä om oväder, skriven av Thomas Sjösvärd. Han inleder med Nick Caves "Tupelo", och tar sig genom 1700-talets teorier om det sublima, förbi Goethes Werther med Lottes kryptiska lösenord - "Klopstock!" - där han rentav hittar paralleller mellan Caves halvt apokalyptiska bluessång och en dikt av denne Klopstock; men inte nog med det, utan han tar sig ända fram till Bengt Lidner, och det påminner mig om två saker - att jag läser essäer i Tidningen Kulturen alldeles för sällan, och att jag nästan ännu mer sällan läser Lidner, men det kan bli ändring på det. Tills vidare lyssnar jag på Nick Caves "Tupelo": i videon ser man vilket fantastiskt band som spelar på "The Firstborn is Dead"-skivan (Mick Harvey, Blixa Bargeld, Barry Adamson - nu är ingen längre kvar i The Bad Seeds).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar