Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

14 jan. 2011

Now my heart is full

I Ystads Allehanda har Kristian Lundberg recenserat min bok om Virginia Woolf (det är en pdf-fil, recensionen står på sid 5, intill en stor bild på Ellen DeGeneres i bh), och han är nöjd, och då är jag nöjd. Kan jag annat än le åt (lov)ord som dessa: "Om nu resterande delar av serien 'Litterära profiler' håller samma tyngd och klass så är jag övertygad om att det kommer att påverka vår samtida litteraturkanon." Jag gillar också att han lyfter fram just det som är min poäng, att man inte ska fixera sig vid en given tolkning av hennes författarskap. Den som vill göra slag i en sak kan köpa boken från förlaget, och läsa in sig på vad som stundar i deras serie Litterära profiler.

5 kommentarer:

  1. Och idag fin kritik i SvD!!
    Det verkar bli en intressant skriftserie. Såg att Kristian Lundberg ska skriva om en gammal favorit - Willy Granqvist!

    SvaraRadera
  2. Mm, fast det var mest gnäll i den recensionen. När det nu fanns så mycket att anmärka på, varför inga exempel?
    Det är flera böcker som jag ser fram emot i den serien.

    SvaraRadera
  3. Ser framemot att läsa. Tror du dina positiva omdömen om Lundbergs senaste bok samt att han medverkar själv i serien färgade hans recension?

    SvaraRadera
  4. Men! När jag skrev om Yarden var jag bara delvis positiv ... Däremot har jag senare mer eller mindre omvärderat den, gillar den mer i efterskott; och jag är knappast ensam om att gilla den ... Och tja, vad betyder det att KL ska skriva en bok senare, det är ju bara spekulationer. Virginia Woolf själv recenserade relativt ofta böcker som hennes vänner hade skrivit.

    SvaraRadera
  5. Jag är inte kritisk jag är bara nyfiken om hur man som recenserad känner och tänker vid sådana situationer.

    SvaraRadera