Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

6 jan. 2011

Snickarglädje

John Everett Millais, "Christ in the House of His Parents", 1849-50

När jag berättar att jag är en ohändig människa brukar folk visa en förvånad uppsyn - fast tvärtom. Jag har väl mer eller mindre fått acceptera att det sura äpplet blivit min lott, att jag och maskiner inte trivs bra ihop. Så när jag ska klippa gräset vägrar jag använda den motordrivna tingesten som samfälligheten tillhandahåller, trots att mina ansträngningar tar tre gånger så lång tid och åstadkommer en gräsmatta som inte är särskilt jämnt klippt, och när jag de senaste dagarna har ägnat uteslutande all tid åt att skruva ihop fyra stora garderober har jag ratat den skruvdragare vi har, och i stället skruvat allting för hands, med följden att händerna ser helt misshandlade ut, blödande och sargade. Vem gagnar denna tysta protest? Inte mig själv: men det var maskinerna som började djävlas, invänder jag då. För de är skapade för högerhänta personer, så allt jag gör blir tvärtom, och tvärtom betyder oftast fel, enligt ritningar och närstående människor. Men jag kan inte rå för att jag är vänsterhänt: när jag började skolan sa min fröken att jag skrev med "Satans vänstra hand" - fast det hade ingen inverkan, jag bara fortsatte skriva, och inte lärde jag mig mycket heller (det jag behövde veta visste jag redan).

3 kommentarer:

  1. Känner igen syndromet, världen är inte gjord för oss vänsterhänta, varken när det gäller kulspetspennor eller telefonkiosker. Den kanske enda fördelen med att vara vänsterhänt har ett samband med minoritetspositionen, jfr John McEnroe, Jimmy Connors, Rod Laver, Rafael Nadal, Martina Navratilova i tennis. Att vara vänsterhänt violinist i en symfoniorkester är däremot i högsta grad vanskligt.

    SvaraRadera
  2. Först Gott Nytt År! Jag tyckte mycket om din Virginia Woolf, läste på tåget till Göteborg i jul. Du skriver så passionerat att jag vill läsa alla dina framtida böcker. Jag är dålig på att skriva recensioner men bra på att läsa - jag KÄNNER när det är kvalitet (du skriver ju också om just det) på samma sätt med din bok som med t ex James Salters Ljusår eller Elfriede Jelinek. För att ta 2 fast skönlitterärar exempel.
    Jag är också vänsterhänt - mycket bra!
    Och M.I.A: är ett av vår tids lysande genier - du har rätt.
    Virginia - jag fastnade för att hon läste urskillningslöst, att "hennes kanon är av ett personligare slag" som du skriver. Livsfilosofi.

    SvaraRadera
  3. Jo, vänsterhänta är utsatta för fler olyckor, har lägre livslängd. Vi borde kompenseras för detta.
    Tack tack, jag har fler böcker i mig, oskrivna. Jo, det finns mycket att lära av V.W., bland annat just det om hur man ska läsa - jag kan rekommendera The Common Reader-böckerna, de är två stora favoriter, som jag hellre läser än vissa av romanerna.

    SvaraRadera