Om du liksom jag
hör till dem som fängslades av den engelska tv-serien Normala människor som Svt sände i våras, då borde du söka upp
förlagan, Sally Rooneys roman. Historien om rika Marianne och fattige Connell
har alla ingredienser till en klassisk kärlekssaga med förhinder, men Rooney är
så makalöst skicklig på att förnya de slitna genreklichéerna att man aldrig
tycker det blir förutsägbart. Jag har läst den två gånger, men vill redan läsa
om den en tredje gång.
Det här är
irländska Rooneys blott andra roman, men hon framstår redan som en sällsynt
talang. Gång på gång verkar det lösa sig för det unga kärleksparet, men vi
styrs med säker hand mot det oanade, mot det förbluffande. Ska de få varandra?
Ja, säger hon, bara för att säga nej i nästa kapitel. Det är mänskligt,
realistiskt, och väldigt roligt att läsa den här intelligent sexiga romanen.
Framför allt för att man på köpet får så många klarsynta analyser om feminism,
privilegier, ekonomi, samt om den potentiella frigörelse som finns i
litteraturen.
Om du liksom jag
tycker att svenska prosaförfattare generellt saknar storartade ambitioner, då
borde du söka upp Amanda Svenssons roman Ett
system så magnifikt att det bländar. Det är en brett upplagd släktkrönika
som du kan ta med dig på de korta resorna i sommar, och den räcker länge och
jag kan utlova att den lever kvar långt efter att du läst klart den. Eftersom
vi uppmanas resa med försiktighet i år kan den här boken kompensera något, då
vi får åka till Berlin, Påskön, London, ja ända upp till Västerbotten.
Det är en roman att
bedåras av. Vi följer trillingar som valt helt olika inriktningar i livet, och
vi blir konstant förvånade över deras livsval, samtidigt som de ter sig helt
sannolika. Svensson har efter ett par lovande romaner åstadkommit något som kan
mäta sig med de praktfulla engelskspråkiga förlagor som Zadie Smith och
Chimamanda Ngozi Adichie skrivit. Det är en roman om familjekärlek och hur både
stark och skör den är, men det handlar också om klimatet och de hot som
mänskligheten ställs inför.
Och om du liksom
jag saknar Carina Rydberg, vars senaste roman utkom 2006, då kan du hitta
hennes mästerverk Den högsta kasten
från 1997. Den är nyutgiven som pocket eftersom den är årets bok i serien
Stockholm läser. ”Someday, you will ache like I ache”, citerar hon Courtney
Love som motto. Här är smärtan och såret bokstavliga följeslagare i
huvudpersonen Carinas rysliga hämnd på människor i den kulturella
offentligheten i Stockholm.
Det är alltså
autofiktion långt innan Karl Ove Knausgårds Min
kamp, och Rydbergs projekt är skoningslöst mot andra – liksom mot henne
själv. Få böcker har haft samma genomslag som denna hade, och fortfarande har,
tycker jag nog. Det är en självbiografisk roman som kan erinra om en Strindberg
i sin allra bästa form, ett litterärt verk som var så långt före sin tid att
det känns anakronistiskt att läsa det nu, när så många andra författare har
varit ute i liknande ärenden.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 28/7 2020)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.