Eftersom Karl Ove
Knausgård hör till de författare som mer än gärna breder ut sig – han har
aldrig hört talas om ”volymmål” – verkar det paradoxalt att hans bidrag i den
populära genren ”så här ska du skriva” är en relativt kort essä i det snåla
formatet på drygt 80 sidor. Men det är ett beställningsjobb från Yale
University, och det verkar ha varit bestämt på förhand (seriens hittills enda andra
tillskott är Patti Smiths Hängiven).
Knausgård menar
inledningsvis, med exempel från en ej namngiven författarkollega, att vi
skriver för att vi ska dö. Det är ett uttalande som kan uppfattas både
affirmativt och förnekande. Vi skriver: för att vi ska dö, och behöver bevara
något av vårt unika jag. Eller, vi skriver: för att vi ska ändå dö, det spelar
ändå ingen roll, ingen bryr sig, jag kommer att vara utplånad inom några
årtionden, ett ögonblick i historien …
Men han skulle inte
vara den författare han är, Karl Ove Knausgård, om han sedan inte ägnar resten
av essän åt att nyansera, problematisera och ifrågasätta sin slutsats. Han
skulle inte heller vara – varför inte kalla honom Karl Ove, så som vi känner
honom från Min kamp? – Karl Ove, om han inte heller tar stora
omvägar över konstnärer som Munch och van Gogh.
Om Munch skriver
han om dennes förlorade tillit till världen, och knyter det till sina egna
böcker. Men han avstår från det vanskliga villkoret, att hans skrivande är en
efterhandskonstruktion. Det saknas spontanitet hos Knausgård, något som får
hans böcker i olika genrer att bli en smula outhärdliga. Svaren är för
färdigpaketerade.
Däremot saknar han
ju inte förmåga att uppvakta digressionens musa. Han skriver sina utvikningar
så elegant att man ibland glömmer bort hur lätt han förlorar sitt egentliga ärende.
Alla svar blir ju också förenklingar och generaliseringar, i synnerhet när man
ägnar sig åt något så svårfångat som skrivande. De här handböckerna i skrivande
som har blivit så populära på senare år fångar något av det lönlösa i själva
skrivprojekten, att det är något som kan kokas ned till det svårsålda dekretet
att du bara behöver lära dig läsa för att skriva bra.
Ja, och Knausgård är
en bra läsare – på sitt sätt – och hör
föga förvånande till de kopiösa läsarna, med viss förkärlek för en viss typ av manlig
författares voluminösa och kanoniserade verk (Tolstoj, Dostojevskij, Proust, Joyce,
snark snark). Han läser som han skriver: med sikte på det omfångsrika. Till hans
försvar antyder han dock att han nog gillar Joyces Ulysses mer än han förstår den, och föredrar novellen ”De döda”.
Jag ska inte
förneka att det är delvis underhållande att läsa Knausgård, eftersom jag trots
allt fortsätter göra det, trots alla betänkligheter och invändningar. Det jag
stör mig mest på är hur han tar tankar och idéer som är rätt banala och ger dem
en fernissa – ett skimmer – av anspråksfulla formuleringar som närmar sig det
floskulösa: ”litteraturen var en plats där jag gömde mig, och samtidigt en
plats där jag blev synlig.” Paolo Coelho skulle inte skämmas för att skriva
något identiskt. I korthet är Knausgårds tänkande för upptaget av dikotomier, och
alldeles för binärt i sina slutsatser.
Och samtidigt: han
är så självkritisk, vilket vi Min kamp-läsare
förstås redan vet, och så medveten om sina tillkortakommanden. Men han
överskattar läsarens intresse att dela hans våndor att skriva essän. När han är
som bäst når han en skrämmande inlevelse i det han skriver om. Paradoxalt nog –
men är inte allt i livet paradoxalt – tycker jag mer om den här ganska dåliga
essän än det mesta jag läst i genren ”så här ska du skriva”. Det beror nog på
att underförstått investerar Knausgård sitt tvivel, och är det något en
aspirerande författare behöver så är det denna bekräftelse – jag säger nästan
förälskelse – i tvivlet på dig själv. Kombinerat givetvis med orubbligt
självförtroende, men det säger sig ju självt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.