Två gånger har jag
skrivit i tidskriften 10TAL. I det allra första numret intervjuade jag Daniel
Birnbaum och Rakel Chukri om nya vägar för litteraturkritiken, och i #27/28
skrev jag om hur Marie N’Diaye, Åsa Foster och Negar Naseh banar nya vägar för
prosan. Att tidskriften i sina olika skepnader från 80TAL, 90TAL, 00TAL och
10TAL nu skrudar om till 20TAL uppvaktar det nya – ”med blicken mot framtiden”
– är alltså ingen tillfällighet, utan en medveten strategi. Drygt halva året
har gått innan första numret utkommer, men nu är paradigsmskiftet här: 20TAL
#1, och man har gjort en antologi med femton nya författare.
Det är djärvt, inte
minst i tidnings- och tidskriftsdödens tider, att välja det oetablerade som
lanseringsmetod. Den opublicerade Ellen Nordmark är på omslaget, inramad av
orden ”20-talisterna – på spaning efter den tid som är”. Fast helt opublicerad
är inte Nordmark: hon deltog i förra årets antologi från Skurups skrivarlinje,
och redan där fanns en sinnlighet i hennes poesi, som utvecklas i detta nummer.
Hon medverkar också
i ett samtal om debuter med kritiker, redaktörer och poeter som Maria Bodin,
Victoria Greve och David Zimmerman. Liksom alla samtal rör det sig från lite
tomgång till hyperintressanta slutsatser, med många spontana och fruktbart
handfasta tips.
20TAL utlovar på
omslaget ”konst, litteratur, samtidsdebatt”, men tyngdpunkten är klart på
litteratur. I förordet skriver redaktören Madeleine Grive om den potential som
finns i den nya litteraturen, som kan bete sig på ett lite otryggt sätt för
ovana läsare. Det är ju något som frigörs när man läser oetablerade författare,
men jag skulle hävda att otryggheten inte dominerar över nyfikenheten, och den
frihet som finns i att slippa läsa utan förutfattade meningar. I det här numret
tycks det mig att debutanterna höjer sig ett snäpp: att de har godkänt
förutsättningarna och vet mer eller mindre underförstått att här duger inga
halvmesyrer.
Det är ett nöje att
läsa dessa debutanter – i synnerhet fastnar jag, förutom Nordmarks dikter, för
Agnes Ivarssons råhet (hon debuterade med ett smörpappershäfte på Anti i fjol,
med Att leva som råtta / en råtta utan
hjärta / ett hjärta gjort av skit). De flesta skriver dikter, och det är
positivt att de inte väljer genvägen över snåriga teoretiska akademiska
esoteriska referenser, utan att göra avkall på komplexitet. Novellerna av Linnéa
Enström, Anna Lundvik och Isabelle Löf är modiga och lite småknasiga.
Det är också
befriande att se att så många 90-talister äntligen bereds utrymme, liksom
mångfalden där inte alla är vita svennar. Jag hoppas att innan årtionden är
slut, när 20TAL har bjudit på dubbelsiffriga utgåvor, att även 00-talisterna
ska vara representerade. Men representation åsido så är det gott om bra texter,
i detta nummer som alltså till största del är en antologi, men där det också
finns visst utrymme för essäer.
Som Julia Pennlert,
det evigt optimistiska yrvädret, som skriver om hur AI nyligen tolkade Karin
Boye. Senare i numret följer ett experiment där samma maskin tolkar Elis
Burrau, som länge varit en av tidskriftens huspoeter. Jag var ganska imponerad
av Boye-boken (Ammaseus horisont) och
kan tycka att det blev bra poesi just för att den så ofta blev hackig och
apart, något som vissa kritiker störde sig på. Pennlert är optimistisk också
över poesins överlevnad med de sociala medierna, och överför det på
litteraturen i stort, och menar att själva boken blivit viktigare som symbol eller
identitetsmarkör. Det är lätt att hålla med när man ser sitt instagramflöde
fyllas av bilder på tryckta böcker, eftersom e-böcker och ljudböcker inte gör
sig lika bra på bild. Därmed kan bokens status stärkas, menar Pennlert, och det
är svårt att inte smittas av den optimismen.
Bra är också Hanna
Johanssons piggt skrivna betraktelse över siffermystiken i de olika decennierna
och vad 20-talet utlovar (hon är oförsiktigt optimistisk). Det är en essä som
vindlar sig fram, och jag tänker: skriv mer, låt mig läsa mer. För att jag
känner mig generös? Nä, snarare tvärtom, att jag helt egoistiskt bara vill läsa
mer som är så här bra skrivet. Hon pläderar för en konst som upplåter mer spelrum
åt mystik, och nämner Tarotkorten – jag förutspår att dessa kort får en välbehövlig
renässans under 20-talet. Gärna mer mystik: den konst som ger enkla svar må
vara mest kommersiellt gångbar för stunden, men det bästa jag läst hittills i
år har varit besynnerligt, kryptiskt och diffust: Fleur Jaeggys två romaner Tuktans ljuva år och Proleterka, samt Angela Carters Den magiska leksaksbutiken och The Passion of New Eve.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.