Läckert knallgul
anländer på det nystartade förlaget Hoc Press Andreas Kittels bok B och andra konsonanter, en märklig
hybrid till bok – är det poesi? är det prosa? är det essä? är det
självbiografi? är det en språkbok? är det … helt enkelt en bok om alfabetets
tjugo konsonanter? är det … helt omöjligt att säga vad det är för något?
Inte helt. Det är
en alfabetisk uppräkning prosatexter som utgår från konsonanter från B till Z,
med några inskjutna lyriska vokaltexter. En ABC-bok, om någon till äventyrs
minns sådana? På ett plan liknar det en miniatyr av Sofia Rönnow Pessahs debut Männen i mitt liv, den rakt cyniska
genomgången av olika älskare som berättarjaget presenterar utan omsvep. Även
här dominerar de erotiska minnen, där i stället för siffror männen getts en
konsonant. En slags litteraturens version av Ariana Grandes ”thank u, next”.
Listan kan också
likna systemdikten, och varje konsonantkarl blir föremål för en kortare studie
på mindre än en sida text. Ofta med en viss udd, eller kanske snarare snärt. Så
läst blir det som att läsa Tranströmers prosadikter, som ju uppmuntrar till
epifanin, alltså de förklarande ögonblicken. Men Kittel är mindre koncentrerad,
mindre komprimerad, även om det är en bok som excellerar i det korta formatet.
Då blir det olika
betraktelser över kärleken oftast, eller man kunde säga kärleksmöten av olika
slag. Ibland lyckosamma, men oftast resulterar det i besvikelse. Det handlar om
sex, men också om kontaktförsök, viljan att bara nå fram till en annan människa.
Liksom alla originella idéer finns risken att det slås knut på sig själv, men
Kittel upprätthåller balansen. Vad som framträder genom de olika korta kapitlen
är en fantombild av en berättare, och det är mestadels en sorglig uppsyn på det
ansiktet. Så har boken ett Stagnelius-citat som motto, med ett osynligt ”ack”
inskrivet.
Berättelserna
följer ofta ett mönster. Det inleds med upptäckten, följt av hänryckningen,
avslutat med uttröttning. Det som skildras befinner sig mittemellan minnet och
konstruktionen. Och minnet förblir det som är bedrägligast av allt. Bland de
många historierna fastnar jag för J, som dog som mellanstadieelev och som död
besöker berättaren när han får sin blindtarm bortopererad. Att det skulle vara
en otillförlitlig effekt av narkosen vägrar jag tro på, när den döde beklagar
att det fanns så lite att titta på i taket på den avdelning han låg på: ”På min
avdelning var det annat. Taken var prydligt vitmålade, och dina teckningar dom
satte dom upp på väggen ovanför sängen. Alla såg dom utom jag.”
Men så gripande kan
det inte alltid vara. Det blir ojämnt, men vad Kittel bidrar med mest är en
undersökning av både gränsen och gränslösheten. Han ger sin berättelse en
markerad form, ja, men i själva berättandet finns stunder då det kan övergå i
det absurda. Då kan de ögonblick som gestaltas bli sådana som inte behöver
förklara eller förändra tillvaron, utan nöja sig med att utgöra subtila
antydningar.
Det snyggt gula
omslaget är nog ingen tillfällighet. Andreas Kittel, född 1973, är redaktör och
designer, och har skrivit en bok vars innehåll ofta matchar sin utsida. Det är
en bok som uppmuntrar det outtalade, det som inte hetsar fram ovälkomna svar.
Flera av berättelserna söker sig mot det dråpliga, men lyckas också behålla sin
sorgsna intention.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.