Alla som haft någon
kontakt med undervisning på engelska känner till den på vissa håll
heligförklarade five-paragraph essay,
alltså strukturen med inledning, tre stycken som obligatoriskt inleds med topic sentences (starka påståendesatser)
och avslutning som lika obligatoriskt inleds med ”in conclusion”. Att metoden
formaliserar skrivandet och skapar livlösa texter borde vara en självklarhet,
men många bär den som den sista droppen vatten i öknen.
John Warner har
undervisat i flera decennier på amerikanska college i skrivande, och hans USP
för boken Why They Can’t Write är
just slaktandet av den heliga kon five-paragraph
essay. Hans argument är att skrivandet förlamas av detta onödiga
hjälpmedel. Själv har jag tänkt på de armpuffar som små barn har för att inte
sjunka under vattenytan. När man lärt sig simma tar man av sig armpuffarna, och
likadant borde det vara med mallar som dikterar hur en essä ska skrivas. Warner
har en annan liknelse: stödhjulen när man lär sig cykla.
Inte bara att man
plockar bort dem, utan han visar att man inte övar balans på rätt sätt om man
har stödhjul till att börja med. Så visar han att den här metoden har varit
hämmande för skrivutvecklingen. Dessutom finns det ingen anledning att lära ut
något som bara existerar i skolvärlden: ”It is very rare to see a
five-paragraph essay in the wild; one finds them only in the captivity of the
classroom.”
Att ungdomar har
sämre språk nu och skriver sämre texter nu har väl varit en känd sanning de
senaste åren. Anekdotiskt visar Warner att de flesta skyller på smarta
telefoner. Men de skrev dåligt även på 90-talet. De skrev dåligt på 80-talet.
De skrev dåligt … ja, ungdomar har faktiskt alltid skrivit dåligt. Skämtet om ”generation
zapp” och deras korta attention span
var uttjatat redan 1998. På 80-talet pratade man om hur MTV förstörde
koncentrationen för de unga, som bara kunde fokusera på snabba klipp. När jag
växte upp (70-talet) var tecknade serier fienden.
Så här uttalade sig
en professor på Harvard: ”Everyone who has had much to do with the graduating
classes of our best colleges has known men who could not write a letter
describing their own commencements without making blunders which would disgrace
a boy twelve years old.” Det var alltså 1878 detta skrevs.
Warner menar att vi
lär ut en imitation av skrivande. Skoluppsatser är ju något som inte hör hemma
i verkligheten. Även om han skriver om amerikanska förhållanden finns ju många
likheter med hur det ser ut i Sverige. Där vi ägnar för stor betydelse åt
grammatiken och korrektheten borde vi diskutera meningsbyggnad och syntax mer.
Men misstagen är ju lättare att upptäcka – det är ingen tillfällighet att
självutnämnda språkpoliser får hjärnblödning av särskrivningar, stafvel eller
meningar som inleds med ”förbjudna” ord, när de hellre skulle ägna sig åt det
som är mycket viktigare: interpunktion och meningsbyggnad, ordföljd och
variation, rytm och grace.
Enligt färska
undersökningar gör amerikanska elever inte fler fel i sina texter än elever som
levde för hundra år sedan. En anledning är att dagens unga skriver fler texter.
Problemet är att de skriver fel därför att de har lärt sig skriva fel. Nåväl
att truismer dominerar – i Warners bok, i denna text om denna bok – men jag
håller med att skrivande i sitt idealtillstånd är något som får dig att
upptäcka saker, både om världen och om dig själv. Det är något som ibland får
dig att helt ändra åsikt, men att det ändå tillåter dig att behålla en kärna av
egna tankar, det som utgör det autentiska i dig.
Form och innehåll
kan inte separeras. Att lära ut form är enkelt, men den fungerar bara till en
viss gräns. Essäer som har en färdig mall för strukturen blir livlös och platt.
Att lära sig skriva innebär att du måste själv upptäcka problemen och sedan
lösa dem – på egen hand. Då blir man en kreativ skribent. Det är mödosamt att
skriva, menar Warner, och jag kan bara hålla med. Det är väl som att cykla:
ibland är det både motvind och uppförsbacke, men liksom vid cykling kommer det
alltid en belöning av nerförsbackar och vinden i ryggen.
Ett av skolans större
problem är att elever blir mindre nyfikna ju längre upp i åldern de kommer. Många
ser utbildning mer som en tävling än inlärning, resultatinriktade elever som
inte bryr sig vad de lär sig, bara de får höga betyg. Det är ju inte så man lär
sig saker. Sådana elever vill memorerar färdiga doktriner. Men man lär sig inte
att skriva genom att inbilla sig att hög grad av ”objektivitet” är
eftersträvansvärt – Warner vill ersätta det med ordet ”discovery”.
Warner går i
polemik med olika utbildningstrender, och visar hur kortlivade sådana är. Dessa
avsnitt kunde nog ha kortats, då det blir förutsägbart och långrandigt. Inom
kort kommer vi att få maskiner som läser uppsatser, med en teknik som redan är
tillgänglig. Men AI kan bara räkna: att läsa är en annan aktivitet, som kräver
andra avvägningar. En text blir inte bra enbart för att en skribent använder
signalord (jag har till exempel aldrig läst en bra skoluppsats som använder
ordet ”fokalisator”, men en AI skulle nog ge den hög poäng då det är ett
akademiskt ord).
Det amerikanska skolväsendet
liknar det svenska, då båda i allt högre utsträckning förlitar sig på tester
och övervakning. Här borde mer agens – alltså handlingsfrihet – ges åt både
elever och lärare. Warner antyder subversiv pedagogik som det mest gångbara, och
så tror jag skolan fungerar i Sverige också: att de lärare som vägrar följa de
formaliserade snitslade matrisbanorna åstadkommer större nytta för eleverna på
längre sikt.
I korthet lyder då
Warners recept att lärare måste bli mindre pedantiskt störda på små misstag. Vi
ska gå från uppläxning till att bli mer av formativa redaktörer, som
kommenterar och föreslår hur texten kan bli mindre diffus och oklar eller platt
och banal. Det känns som en framkomlig väg och ett lockande koncept.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.