Andra nationer får
göra anspråk på kärleksdikten. På den religiösa dikten. På idédikten. På den
politiska dikten. Och så vidare. Det skulle bli så att Sverige fick
naturdikten, eller med andra ord: blott Sverige svenska naturdikter har.
Ja, och hos
Birgitta Lillpers har denna natur utforskats med stark konsekvens sedan debuten
1982. Nu har hennes fjortonde diktsamling utkommit: Källan, på nytt förlag efter att länge ha tillhört Wahlströms &
Widstrand. Titeln är förstås dubbelbottnad (såg ni vad jag gjorde?). Det är
alltså både frågan om en bokstavlig källa och en bildlig, där man kan hämta
både vattnet och poesin.
I dikterna följer
vi årstiderna, där det är skrivet som en slags rapport över ett lantligt liv.
Det är hästar, det är kor, det är en källa. Det liknar en dagbok, eller en
instruktionsbok, och det torra tilltalet ger ingångar till en odramatisk
dramatik. Vädret skiftar. Människan avsätter sina spår mot den likgiltiga
naturen, och källan har inget annat val än att flöda och flöda:
hur kan det verkligen
rinna och rinna
såhär
det finns en rädsla
som inte kan djupna mer
och ett erfarenhetens
äckel.
Men flödet har ingenting
med givmildhet att göra,
eller slösaktighet –
det är bara så
att det ska gå runt
såhär.
Det kan förstås
läsas allegoriskt, med den ojämlika relationen mellan människan och naturen. Vi
hamnar rätt i samtiden med de polska brandmännen som passerade sommaren 2018
och bistod tafatt svensk räddningstjänst när vi hade skogsbränder. Lillpers
ärende är inte utskrivet, men underförstått finns hela tiden en bekymran och en
omsorg över hur illa vi har handskats med naturen.
Så finns ett
temperament som ibland tappar livslusten, där det umgås med omgivningen. Det är
ju lockande att ta sig bort från alla sammanhang, isolera sig och bli helt
ensam. För det är ju jobbigt att umgås med människor, speciellt när det bara
förstärker ens existentiella villkor, som tillhör ensamheten. Så kan Lillpers
skriva om vådan i att vara både omgiven av människor och skild från dem, om det
innebär att man behöver sällskapa med de mediokra:
Det känns som jag är
så full av folk.
Det är en sorts ensamhet
tror jag.
Det finns en hög
abstraktionsnivå som matchas med en hög konkret nivå, som ger Lillpers poesi en
viss spänning. En liten avslutande not upplyser att de kursiverade orden är
skrivna på Orsamål, och det dialektala draget känns igen från tidigare böcker
av Lillpers, böcker som jag med viss möda har tagit till mig. Det är antagligen
en orättvis betraktelse, men – jag känner mig utanför. Det finns också en viss
dragning åt slöa klichéer om det mörka oroliga gäckande ominösa vattnet.
Men det blir också
en läsning som förminskar de många dragen i hennes poesi. Källan som rinner och
rinner kan förstås också kopplas till något kroppsligt, och så kan man följa
hur hela dikten blir ett samspel mellan de biologiska entiteterna, människokroppen
med sina egna källor, och det vatten som finns i den bokstavliga källan på
gården.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.