Med fyra tidigare
romaner har Elin Boardy hittat en egen nisch i den svenska samtidslitteraturen.
Konsekvent har hon fjärmat sig från samtidens små osämjor i historiska romaner,
där hon oftast elegant och lekfullt har väckt liv i en förfluten tid. Hon betar
av olika skikt, och aktualiserar med subtila medel sitt material. Övertydliga
didaktiska pekpinnar saknas; här tillåts man som läsare dra sina egna
slutsatser.
För tre år sedan
var det medeltidens pestepidemi i Tidenär inte än, en roman som möjligen känns ännu mer aktuell i år. I sin nya
roman Nätterna på Winterfeldtplatz
beger sig Boardy till Berlin, och inleder mot slutet av 1920-talet.
Weimarepokens Berlin är alltid aktuell, kan tyckas – omskriven, omsjungen och
omtalad. Så det räcker? Nja, det är i vilket fall modigt att ta sig an marker
som kunde te sig en smula överexponerade.
Som huvudperson
figurerar den unga Hedvig, som flytt hemstaden Göteborgs trångsynthet för
dekadensen i Berlin. Om än inte helt sanktionerad av myndigheterna sågs det
mellan fingrarna med det mesta under några få år, och det är inte att säga för
mycket att hävda att Hedvig är på rätt plats och i rätt tid.
Som förkläde
fungerar en faster, men hon kan förstås inte kuva Hedvigs så mycket större
frihetslängtan, lika lite som föräldragenerationen på något sätt kan hejda
detta. På det kontor hon arbetar på träffar hon en lite rebellisk kvinna, Mina,
som blir en slags mentor, som tar henne till kamraterna Heinz och Florian, som
arbetar på Institutet för sexualvetenskap, och så vidtar fester med alkohol,
droger, bisexualitet.
Det är
livsbejakande, men inte glättigt. Boardy har skrivit en HBT-roman, om en plats
och tid när friheten att leva ut sin identitet var större än tidigare, och i
många fall även större än senare. En roman om kärlek, ja, men i högre grad
faktiskt om vänskap. Hedvig möter män och kvinnor och blir mer någon som tar
för sig än någon som passivt blir utnyttjad av andras sexuella begär. Så läser
jag också det här som en roman om samtycke. Men det handlar definitivt inte
enbart om Hedvigs utveckling från blyg viol till handlingskraftig individ, utan
här finns ambitioner att också skildra de politiska förändringar som var att
vänta. Här blir det då frågan om innocence
lost i dubbel mening.
Det är ett
vanskligt uppdrag att skriva med facit i hand, och som läsare är det förstås
svårt att inte notera emfasen kring
vissa av de företeelser som antyds i bakgrunden här, alltså det nazistiska
övertagandet som var att vänta. Men att det är svårt betyder inte att en
författare ska låta bli. Strax efter andra världskriget skrev nederländska Ida Simons Timmen före midnatt, som gav en kuslig
insikt i stämningen innan krigets utbrott, och något liknande gäller ju även
för Kjell Westös Hägring 38. I den
mån det blir för bokstavligt kan man lika gärna invända att nazisternas
förseelser i sig var för bokstavliga.
Det är så skickligt
gjort av Boardy att man då och då glömmer bort att denna roman utkommer nästan
hundra år senare än den tid då den utspelas. Ändå är det inte riktigt en
pastisch, då hon i hög grad förlitar sig på effektivt berättande i dialog och
med rapp meningsbyggnad, inslag som inte riktigt var på modet i 20-talets litteratur.
Lika anakronistiska är alla besöken på WC, där vi rentav får veta att personer
kissar – sådant som skulle ha väckt skandal på den tiden. Men det är som om
Boardy verkligen vill poängtera denna förändring. Hennes Hedvig blir både en
relaterbar angelägenhet för oss i nutiden och en typisk representant för sin
tid.
Bifigurerna blir
mer mångdimensionella ju mer vi lär känna dem. Det gäller främst en av männen
Hedvig möter, Erwin, med sin PTSD från första världskriget, och Florian med sin
ångest. Så också en Frau Hoffmann, vars son stupade i Flandern, och där hennes
moderskärlek blir en påtaglig påminnelse om de uppoffringar som krig
kräver.
Kontakt etableras
metodiskt och noggrant, och lokalkännedomen ger djupare insikt i de öden som
skildras. Det är också tydligt att Boardy verkar vilja protestera mot tidsandan
med sina romaner, som verkligen erbjuder något annat än att sondmata rastlösa
läsare skadade av – tja, vad vet jag, sina sociala media-flöden, kanske? Hennes
sätt att skriva kräver en tålmodig läsare, men också kanske en läsare som inte
ägnar sig åt självskadebeteendet att bingetitta på tv-serier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.