I sin andra bok fortsätter Yahya Hassan skriva
om våld och kriminalitet. Energin är lika intakt som kvaliteten, och som läsare
blir man både utmattad och imponerad.
Hösten 2013 stod en
artonårig statslös palestinier med danskt pass för ett exempellöst litterärt
genombrott. Poeten Yahya Hassans debutbok sålde 122 000 exemplar I Danmark och
utkom i tolv länder. Siffror som verkligen utmanar vår föreställning om poesin
som en smal genre.
Sedan följde flera
års kaos, med droger och tung kriminalitet. En psykos förde honom till
tvångsvård inom psykiatrin, och han har suttit i fängelse för att ha skjutit en
man i foten. I höstas återvände han till litteraturen med Yahya Hassan 2, och i torsdags nåddes vi av det oerhört tunga
beskedet att han har dött i sin lägenhet i Århus.
Det är lätt att
konstatera att han har behållit sitt versalt skrivna ångestrop, och han är
definitivt inte mindre arg, desperat eller våldsam nu än i debuten. Han
skriver, liksom i debuten, om en vardag präglad av förföljelser och orättvisor.
Han skriver att han byter sin kostym mot skottsäker väst och om sina livvakter.
Han skriver om att vara ”ETT LITTERÄRT HANGARFARTYG / ETT POETISKT
MASKINGEVÄR”.
Han utlämnar både
andra och sig själv i dessa dikter. Men är det då bra poesi? Det är med viss
oro man tar del av en uppföljare – inte minst filmen har lärt oss att siffran 2
efter titeln innebär en kvalitetssänkning. Här kan konstateras att detta är en
ovanligt stark uppföljare, som också är nominerad till Nordiska rådets
litteraturpris.
För om det bara
vore fråga om att Hassan beskriver sin eländiga tillvaro, då skulle det bli platt
och dålig poesi. Till hans försvar kan då anföras att han faktiskt gestaltar och
nyanserar, och blir stundtals självironisk genom att utsätta självbilden för
krackeleringar. Det vill säga: här finns ett storhetsvansinne, men det tumlar
runt och får sina törnar, och halkar ned i självförakt.
Samtidigt är det
helheten som skapar effekten, som får mig att tycka så mycket om hans dikter, nästan
lika mycket som jag tyckte om debuten. Här är det uppbyggt i fyra avsnitt, där
titlarna blir innehållsdeklarationer: ”Husblatte”, ”Jaktsäsong”, ”Fängelser och
fångar”, samt ”Psykosblatte”.
I några längre
dikter överger han också en del onödigt ordvitsande, och tillåter sig ett
narrativ, där en olycklig kärleksrelation kan skönjas, där fängelsets tristess
fångas exakt och precist, och där de dyrköpta erfarenheterna dominerar: ”FÖRST
VILLE DOM DUMMA SLÅ IHJÄL MIG / SEN VILLE DOM SMARTA / JAG ÄR GÄSTEN SOM ALLTID
HAR INDRIVARE I HÄLARNA / NÄR JAG KOMMER FÖRBI PÅ KAFFE”.
Det gapiga och
onyanserade, för att inte säga det smaklösa, blir en nödvändig del av estetiken.
Grovheten i tilltalet kan spåras tillbaka – för danskt vidkommande – till
80-talets enfant terrible Michael Strunge, men också till punkare som Johnny
Rotten och Arthur Rimbaud. Att läsa Hassan är att bli blåslagen samtidigt som
du blir syresatt av en imponerande energi.
För det finns också
en skörhet och sårbarhet i allt det hårda och skrytsamma. Och en rejäl portion
självinsikt: ”JAG TIGGER MED DOM FATTIGA / OCH FROSSAR MED DOM RIKA”, lyder en
lakonisk dom över det egna hyckleriet. Att en så vital och talangfull del av
skandinavisk litteratur är borta är en stor sorg.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 2/5 2020)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.