Strikt talat finns
det ju bara två sorters människor. Genier och de mediokra. Eller, för att
nyansera en smula: spännande och tråkiga. Jag erkänner att jag inte kände till
Ellen Thesleff sedan tidigare, så en kort biografi. Finländsk konstnär,
symbolist och expressionist. Hade en internationell karriär i Paris och
Florens. Levde 1869-1954.
Om henne har
Hanna-Reeta Schreck skrivit en biografi, som kom ut på finska 2017 och nu finns
i svensk översättning (tack vare Camilla Frostell, upplyser en diskret
kolofon). Och på tal om genier är titeln talande: Jag målar som en gud. Så uppfattar jag också omslagets fotografi av
konstnären: kaxig, självmedveten, genialisk. Och spännande, minst sagt.
Schrecks metod är
pedagogisk och tilltalande på många plan. Hon utgår från tio centrala verk, och
låter dem bilda inledningar till kronologiska kapitlen om Thesleffs liv. Allra
först placeras ett självporträtt i blyerts från 1894-95, och det är verkligen
fängslande – en levande föreställning av något levande. Som konstvetaren Marja
Lahelma uttryckt det: ”jaget ser ut att befinna sig i ett permanent tillstånd
av tillblivelse”. Det finns också, som påpekas, androgyna drag i denna bild. Schreck
skriver fint om detta porträtt, men också generellt om andra målningar av denna
konstnär, och hittar i senare exempel en affinitet med Böcklins tavlor från
samma period.
Thesleff debuterade
1891 – detta för kulturen så signifikanta årtal (tänk: Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga, J-K Huysmans I avgrunden, Oscar Wildes Salome). Hon gör det med en signifikant
målning: ”Eko”, där en ung kvinna avbildas i naturen från sidan, med öppet gap
– ett skrik rätt ut mot träden. En slags pendang till Edward Munchs ”Skriet”,
som noterbart nog målades två år senare. Likaså kan man uppfatta en annan av
Thesleffs mest fascinerande målningar, som avbildar den tolvåriga systern Thyra,
som en kommentar till andra målningar av Munch, kanske hans ”Madonna” – fast
även här var Thesleff tidigare ute.
Schreck skriver som
sagt pedagogiskt. Det är möjligt att hon ibland kostar på sig att bli lite väl
övertydlig och förenklande i sina förklaringar: ”Paris var numer ett för en
konstnär: det var där ’alla’ var och ’allt’ hände.” Men det ska också
poängteras att hon gjort ett uppriktigt försök att teckna ett liv. Hennes
fråga: hur skildrar man en människas liv – hur gör man henne rättvisa? Den
frågan är både banal och relevant. När Ann Heberlein nyligen tillät sig att
använda förnamn till sin biografi om Hannah Arendt fick hon rättmätig kritik
för denna vanskliga intimisering – kanske i synnerhet det är olämpligt att
kalla filosofen Heidegger för ”Martin”. Schreck gör något liknande, genom att
kalla sitt objekt för ”Ellen”. Men det här är en annan slags bok. Hon har också
skrivit en avhandling om Thesleff, men det här är en annan typ av studie, och
jag upplever det inte som att tillbörlig distans saknas.
I synnerhet
perioden under 1890-talet är bra gestaltad. Vi följer den unga konstnären till
Paris och Florens, och tar del av vedermödorna att som kvinna bli tagen på
allvar. Hon klipper håret kort, men går inte lika långt som den franska
konstnären Rosa Bonheur som approprierade manlig klädsel (givetvis efter att
först ha uthämtat tillåtelse från myndigheterna). Några år senare skulle hon
ändå crossdressa vid fristaden Casa Bianca i Murole. Sedan träffar hon poeten
och konstnären Mina Loy och teatermannen Gordon Craig, som hon ska samarbeta
med, och medan Ellen förälskar sig i honom blir han förälskad i systern Thyra,
nybliven änka.
Thesleff hade en
uppmuntrande pappa, som rentav tog med henne på en grand tour strax innan hon
skulle etablera sig som fri konstnär i Europa. För kvinnor var konsten på denna
tid mer att betrakta som en hobby, och det är betecknande att flera av de
generationskamrater som hon umgicks med fick nöja sig med det – och det säger
också något om vad som krävdes av en kvinna som ville försörja sig som
konstnär. Bland de samtida kvinnorna är det väl bara Helene Schjerfbeck som
lyckas.
Lyckades gjorde
också Thesleff, med hjälp av att målningarna blev populära och gick för rimliga
summor, samt att hon erhöll en del välkomna stipendier. Den välbeställda kunde
resa flitigt, och Schreck berättar hur det gick till praktiskt. Så blir denna
bok en fin tidsskildring, entusiastiskt skriven, men som sagt inte utan kritisk
udd. När Schreck skriver om Thesleffs förhållande till symbolismen blir det
tydligt att det är ingen enhetlig symbios – här finns en utveckling mot andra
förhållningssätt, och det är kanske så enkelt, att det är en förklaring till
att hennes målningar ger ett så levande intryck nu. Att ta del av bokens många
illustrationer blir verkligen som att känna att man har stött på en skatt, ett
veritabelt fynd.
Varför är de så
levande? Det kan inte bara bero på att de för mig är obekanta. Det finns något
i hur hon målar rörelse. Hon är så bra på bakgrunder, hur den antingen träder
tillbaka och ibland träder fram, i samklang med motivet i förgrunden. Schreck
visar hur motivens rörelse också finns i Thesleffs handlag, hur hon arbetar med
palettkniven för att återskapa eller kommunicera med dem hon avbildar. Inte för
att Schreck nämner Edith Söderfran, men nog finns det något underförstått i
Thesleffs implicita ”jag kan måla hur jag vill” som samspelar med Södergrans
explicita ”jag kan sjunga hur jag vill”. Det finns ju också något uppfriskande
här, hur dessa tidiga kvinnliga konstnärer opponerar sig mot det credo som
förföljer Virginia Woolfs konstnär Lily Briscoe i Mot fyren, det vill säga det hånfulla ”kvinnor kan inte” som hon
arbetar mot.
Jag gillar
verkligen de tidiga tavlorna, där man följer en talang som blommar ut, följer
hur den så att säga fångar motiven men också fångas av dem, och skapar en
följsam dialog mellan det avbildade och den som avbildar. Att få en inblick i
de tavlor hon målade något senare ger en helt annan bild, och kanske är det
först där hon blir geniet. Visst, självporträttet hon skapade som 25-åring är
ett odiskutabelt mästerverk, men på de senare målningarna blir hon mer
karnevalisk, djärvare, och mer självständig, även om det är en slags oförlöst
vildhet, där det ändå blir starkare just därför – i målningarnas potential, i
allt som de härbärgerar och som när som helst ser ut att explodera i starka
känslor.
Genialisk, ja.
Outsägligt och obevekligt så.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.